تاریخ انتشار: شنبه 13 دی 1399
چگونه می توان از نورون ها محافظت کرد و رشد آن ها را تحریک کرد

  چگونه می توان از نورون ها محافظت کرد و رشد آن ها را تحریک کرد

بسیاری از بیماری های مخرب عصبی مانند گلوکوم و آلزایمر بوسیله اسیب به آکسون های عصبی مشخص می شوند که این آسیب می تواند منجر به اختلالات عصبی و مرگ نورون ها شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpresss،  به نظر می رسد که مهار آنزیمی به نام کیناز زیپر لوسین دو گانه (DLK) قویا از نورون ها در برابر طیف وسیعی از بیماری های مخرب عصبی حمایت می کند اما این آنزیم بازسازی آکسون ها را نیز مهار می کند. تاکنون روش موثری برای تعدیل ژن ها به منظور بهبود بقای طولانی مدت نورون ها و هم چنین پیشبرد بازسازی آکسون ها ارائه نشده است.

در مطالعه ای جدید، تیمی از محققین در دانشگاه کالیفرنیا خانواده ای از آنزیم ها موسوم به کیناز های GCK-IV را شناسایی کرده اند که مهار آن ها قویا از نورون ها حفاظت می کند و این در حالی است که اجازه بازسازی آکسون ها را نیز می دهد و همین امر آن را به یک رویکرد درمانی جذاب برای درمان برخی از بیماری های مخرب عصبی تبدیل می کند.

در این مطالعه محققین ابتدا سلول های گانگلیونی شبکیه(RGCs) را از سلول های بنیادی تولید کردند و در ادامه مجموعه ای از غربالگری ها را روی آن ها انجام دادند. این سلول های گانگلیونی شبکیه، نوعی نورون هستند که در نزدیک سطح داخلی شبکیه چشم قرار گرفته اند. آن ها اطلاعات بینایی را از گیرنده های نوری دریافت می کنند و با تجمیع آن ها به انتقال شان به مغز کمک می کنند. نتیجه غربالگری مواد شیمیایی مختلف، شناسایی مهار کننده خانواده آنزیمی GCK-IVبود که هم از سلول های گانگلیونی شبکیه حفاظت می کند و هم اجازه بازسازی آکسون ها را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه