تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 مرداد 1392
ارتباط ژن های پیر شده با سرطان خون

  ارتباط ژن های پیر شده با سرطان خون

مطالعات جدید ارتباط سرطان را با ژن هایی که فرآیند پیری را کنترل می کنند، نشان می دهد این ژن ها مانند ساعت درونی سلول عمل می کنند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، دانشمندان ارتباط یک واریانت ژنتیکی که بر فرآیند پیری تأثیرگذاراست را با ملانوما که یکی از رایج ترین انواع سرطان های خون می باشد، گزارش کردند. تحقیقات اخیر از بین تعداد واریانت های زیادی که با ملانوما مرتبط اند تعداد آنها را به 7 عدد رساند.
 در حدود 4700 نفر درهرسال به این بیماری مبتلا می شوند و این بدلیل جهش های ژنتیکی در سلول های سفید خون می باشد که بطور معمول به حذف عفونت و جراحت کمک می کنند. از بین 10 بیمار کمتر از 4 نفر برای مدت بیش از 5 سال زنده می مانند و 3 نفر در طول یک سال جان خود را از دست می دهند.
 یک مارکر ژنتیکی که توسط محققین شناسایی شد، به ژن  TERC وابسته است. این ژن، طول تلومر را در انتهای DNA تنظیم می کند. در سلول های سالم  تلومر، در طی زمان فرسایش یافته و موجب پیری بافت ها می شوند. اما برخی سلول های سرطانی با حفظ تقسیم سلولی از فرآیند پیری فرار می کنند. مطالعات نشان می دهد ، این ژن می توانند هدف درمانی مناسبی برای بیماری ملانوما باشد.
با مطالعه ژنتیکی بر روی جمعیتی در حدود 4692 فرد بیمار و 10990 فرد سالم سه واریانت ژنتیکی جدید مرتبط با ملانوما نیز معرفی گردید. سلول های سرطانی از کنترل رایج بر روی پیری و مرگ سلولی چشم پوشی می کنند. نهایتأشناخت  کمپلکس ژنتیکی سرطان خون به شناسایی راه جدید درمان کمک خواهد کرد.
در ملانوما سلول های پلاسمای خون به طورغیر قابل کنترل در مغز استخوان رشد کرده در آنجا به دام می افتند و در تولید خون طبیعی اختلال ایجاد می کنند که این بسیار دردناک است و استخوان ها را در چندین قسمت بدن تحت تأثیر قرار می دهد. 
با مشخص کردن اینکه چگونه این ژن ها تکوین سرطان را تحت تأثیر قرار می دهند، این مطالعات منجر به کشف داروهایی در آینده می شود که ملانوما را هدف قرار می دهند. همچنین ما می دانیم که شرایطی که MGUS نامیده می شود مستعد ایجاد ملانوما خواهد بود. شناسایی فاکتورهای ژنتیکی دیگری در این بیماران می توانند در مدیریت و چشم انداز های آتی تغییرات اساسی ایجاد کند.
 
 
 
 
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه