تاریخ انتشار: دوشنبه 13 بهمن 1399
مدل کشت سلولی مبتنی بر سلول های بنیادی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی

  مدل کشت سلولی مبتنی بر سلول های بنیادی برای بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) یک مشکل شایع در دنیای امروز به ویژه جهان غرب محسوب می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیش از 30 درصد از مردم دنیا دارای قطرات چربی ذخیره شده در کبدشان هستند که در بلند مدت عملکرد این اندام را کاهش می دهد. دلیل اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی(NAFLD) را رژیم غذایی پر کالری به همراه شیوه زندگی کم تحرک می دانند. با وجود این که سال هاست محققین روی این بیماری تحقیق می کنند اما درک کاملی از این بیماری وجود ندارد و در نتیجه درمان قطعی نیز برای آن وجود ندارد.

در راستای افزایش درک موجود در مورد این بیماری، دکتر نینا گرافمن و همکارانش در انستیتو تحقیقات سلولی بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه دوسلدورف سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق از افراد سالم و افراد مبتلا به NAFLD  را به سلول های شبه هپاتوسیتی(HLCs) تمایز دادند. این سلول ها با اسیدهای چرب تحریک شدند تا شرایطی را تقلید کنند که در آن افراد چربی زیادی را در رژیم غذایی شان دریافت می کنند. قطرات چربی درون این سلول های شبه هپاتوسیتی تولید شدند که شبیه آن چیزی بود که در کبد بیماران مبتلا به NAFLD مشاهده می شود.

ارزیابی ها نشان دهنده اختلافاتی بین رده های سلولی تولید شده از افراد سالم و بیمار از منظر بیان ژن و ریخت شناسی قطرات چربی بود. محققین براین باورند که این امر به دلیل طیف گسترده ای از شبکه های متابولیکی دخیل در تکوین بیماری است. هم چنین فنوتیپ های چند بعدی و وابسته به بیماری نیز مشاهده شد که همین امر نشان دهنده پیچیدگی بیماری NAFLD بود.

آدیپونکتین یکی از مولکول های سنتز شونده بوسیله سلول های چربی انسانی است که اثر مثبتی روی متابولیسم هپاتوسیتی دارد. در این مطالعه نیز محققین از یک مشابه سنتزی آدیپونکتین به نام AdipoRon استفاده کردند که پیش از این اثر ضد دیابتی آن مشاهده شده بود. تیمار سلول های شبه کبدی با AdipoRon منجر به اثرات جالبی شد که به پیشینه ژنتیکی سلول ها بستگی داشت. علاوه بر این، AdipoRon روی رونویسی ژن های مربوط به متابولیسم، حمل و نقل، سیستم ایمنی، استرس سلولی و پیام رسانی نیز اثر داشت.

به عقیده محققین این مدل کشت سلولی مبتنی بر سلول های بنیادی توانسته است ابعاد مهمی از بیماری NAFLD را نشان دهد و رسیدن به درک درست از مسیرهای متابولیکی دخیل در این بیماری می تواند راهگشای درمان های موثرتر برای این عارضه باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه