تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 بهمن 1399
ارائه اطلس سلولی از ریه انسان

  ارائه اطلس سلولی از ریه انسان

پژوهشگران دانشگاه استنفورد اطلس سلولی را از ریه انسان ارائه کرده اند که ده ها نوع سلول را که بخشی از ریه ها را تشکیل می دهند با جزئیات مناسب نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققان از بخشهای مختلف در دانشگاه استنفورد ، اطلس سلولی ریه انسان را ایجاد کرده اند که ده ها نوع سلول را که بخشی از ریه ها را تشکیل می دهد ، نشان می دهد. محققان در مقاله خود در مجله Nature ، کار خود را (که بیشتر شامل توالی یابی  RNA تک سلولی است) و برخی از داده هایی که در طی کار در مورد ریه ها به دست آورده اند ، توصیف می کنند.

برای ایجاد اطلس ، محققان نمونه های بافتی از نواحی مختلف ریه ها را به همراه نمونه های خون همراه جمع آوری کردند. هر یک از نمونه ها به اجزای سلولی خود تجزیه شده و سپس بر اساس نوع: ایمنی ، اپیتلیال ، اندوتلیال یا معده طبقه بندی می شوند.

 محققان نسخه رونویسی برای تقریباً 75000 سلول را تولید کردند. با استفاده از نشانگرها ، تیم سپس سلول ها را خوشه بندی کرد تا 58 جمعیت سلول را متمایز نشان دهد. با این کار ، آنها قادر به تولید پروفایل بیان برای 91 درصد از انواع ریه بودند - و همچنین 14 نوع سلول ریه را یافتند که قبلاً شناخته نشده بودند. آنها همچنین تقریباً 200 نشانگر پیدا کردند که می تواند برای شناسایی انواع ناشناخته ای که پیدا کردند ، مورد استفاده قرار گیرد.

تیم تحقیق دریافت که آنها قادر به استفاده از اطلس حاصل برای ردیابی اهداف هورمون در ریه ها هستند. با انجام این کار ، آنها دریافتند که برخی گیرنده های هورمونی به طور گسترده در نقاط مختلف ریه ها بیان می شوند ، در حالی که دیگران اینگونه نیستند. به عنوان بخشی از این تلاش ثانویه ، محققان همچنین مناطقی را شناسایی كردند كه 233 ژن در آنها بیان می شود و می تواند توسط دانشمندانی كه در زمینه شناخت و درمان طیف گسترده ای از بیماری های ریوی كار می كنند ، استفاده شود.

 محققان همچنین از اطلس خود برای مقایسه ریه های انسان و موش استفاده کردند. آنها دریافتند که موش ها تقریباً 30٪ از انواع سلولهای ریوی انسان و انسانها تقریباً 5٪ از انواع سلولهای ریه موش را ندارند.  یافته های آنها نشان می دهد که تنوع در گونه های اولیه پستانداران بیش از آنچه تصور می شد وجود داشته است.

محققان اظهار داشتند که این اطلس می تواند توسط طیف گسترده ای از محققان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و خاطرنشان می کند که بینش جدیدی در زمینه تنظیم ، برهم کنش و عملکرد سلول ها و انواع ریه فراهم می کند.

محققان اظهار داشتند که این اطلس می تواند توسط طیف گسترده ای از محققان پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و خاطرنشان می کند که بینش جدیدی در زمینه تنظیم ، برهم کنش و عملکرد سلول ها و انواع ریه فراهم می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه