تاریخ انتشار: شنبه 18 بهمن 1399
شناسایی Oligo-DNA که موجب پیشبرد تمایز عضلات اسکلتی می شود

  شناسایی Oligo-DNA که موجب پیشبرد تمایز عضلات اسکلتی می شود

عضلات اسکلتی یکی بزرگ ترین بافت ها در بدن انسان است و نه تنها مسئولیت حرکت را به عهده دارد بلکه در متابولیسم انرژی و تولید گرما نیز دخیل است. آتروفی عضلانی مربوط به افزایش سن، عملکرد حرکتی را کاهش می دهد و بلکه فرد را مستعد بسیاری از بیماری های مزمن می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان  به نقل از medicalxpress، میوبلاست ها، سلول های پیش ساز عضلانی هستند که نقش مهمی را در حفظ هموستازی عضلانی بازی می کنند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که توانایی تمایز میوبلاست ها با افزایش سن و بیماری کاهش می یابد و این امر یکی از دلایل اصلی آتروفی عضلانی است. به منظور مهار آتروفی عضلانی، تیمی از محققین ژاپنی در دانشگاه شین شو به مطالعه مولکول هایی پرداخته اند که تمایز عضلانی را افزایش می دهند.

آن ها روی Oligo-DNA( DNA تک رشته ای کوتاه) فوکوس کردند که فعالیت های متنوعی را در شرایط درون تنی نشان می دهند. در جست و جوی توالی هایی که تمایز میوبلاست ها را در بین 50 نوع Oligo-DNA مشتق از توالی های ژنومی لاکتوباسیل افزایش می دهند، آن ها یک Oligo-DNA 18 بازی با توای تلومر را شناسایی کردند که اثر بی نهایت قوی روی تمایز میوبلاستی دارد. این Oligo-DNA عضله زا (myoDN) به عنوان یک اپتامر عمل می کند که به پروتئین نوکلئولین در میوبلاست ها متصل می شود و یک ساختار سه بعدی خاص را تشکیل می دهد. در نتیجه، myoDN از طریق مهار عملکرد نوکلئولین موجب پیشبرد تمایز میوبلاست می شود و در نهایت مسیر پیام رسانی p53 را فعال می کند.

شمار افرادی که دچار آتروفی عضلانی می شوند با افزایش سن جامعه رو به افزایش است و یافتن هدفی برای کاهش این امر می تواند بسیاری از چالش ها در این زمینه را حل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه