تاریخ انتشار: یکشنبه 26 بهمن 1399
ایجاد مدل آزمایشگاهی از خونی-مغزی انسانی

  ایجاد مدل آزمایشگاهی از خونی-مغزی انسانی

پژوهشگران دانشگاه ویل کورنل توانسته اند مدل مناسب و صحیحی از سد خونی-مغزی را برای مطالعه بیماری های عصبی خاص و غربالگری داروها ارائه دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه سد خونی-مغزی در انسان مشکل است و استفاده از مدل های جانوری نیز به دلیل وجود تفاوت های فیزیولوژیک و آناتومیک متفاوت قابل اتکا نمی باشند. به همین دلیل دکتر دریتان آگالیو و همکارانش در دانشگاه ویل کورنل از پتانسیل سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) برای تولید یک سد خونی-مغزی دارای عملکرد استفاده کرده اند.

آن ها این سلول های پرتوان را با استفاده از پروتکلی خاص به سلول های اندوتلیالی تمایز دادند که عروق خونی مغز و طناب نخاعی را مفروش می کنند و یک سد منحصربفرد را شکل می دهند که ورود مواد خطرناک، آنتی بادی ها و سلول های ایمنی از خون به مغز را مهار می کند. پروتکل تمایزی مورد استفاده بوسیله محققین منجر به بیان سه ژن در این سلولهای اندوتلیالی شده است که در نفوذ پذیری انتخابی شان نسبت به مواد مختلف و جلوگیری از عبور مواد خطرناک دخیل هستند. به همین دلیل این سلول ها می توانند برای مدل سازی سد خونی-مغزی استفاده شوند و از آن ها برای مطالعه بیماری های عصبی مربوط به اختلال سد خونی-مغزی و هم چنین غربالگری داروهای عصبی استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه