تاریخ انتشار: دوشنبه 27 بهمن 1399
ایجاد یک برش در شبکیه می تواند به ترمیم عصب بینایی کمک کند

  ایجاد یک برش در شبکیه می تواند به ترمیم عصب بینایی کمک کند

در مجموعه آزمایشاتی که روی بافت های موشی و سلول های انسانی انجام گرفته است، پژوهشگران در جان هاپکینز دریافته اند که که برداشتن غشایی که پشت چشم را می پوشاند می تواند به بهبود و موفقیت نرخ رشد مجدد سلول های عصبی آسیب دیده در بیماری های چشمی کمک کند.این یافته به طور ویژه می تواند به درمان عوارض بیماری گلوکوم و آسیب عصب چشمی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تصور احیای بینایی بیمارانی که به دلیل آسیب عصب بینایی دچار نابینایی شده اند تا چند سال پیش چیزی شبیه یک رویا و افسانه بود. اما از زمان کشف سلول های بنیادی، امیدواری برای درمانی این مشکل زیاد شده است.

چشم انسان دارای بیش از یک میلیون سلول عصبی کوچک موسوم به سلول های گانگلیونی شبکیه است که در انتقال نور از گیرنده های نوری به مغز نقش دارند. این سلول ها دارای آکسون هایی هستند که با یکدیگر یکی شده و عصب بینایی را بوجود می آورند. زمانی که در بیماری گلوکوم فشار چشم افزایش می یابد، این امر موجب آسیب به این سلول ها و مردن آن ها می شود و همین امر منجر به نابینایی می شود.

در پژوهشی جدید در دانشگاه جان هاپکینز، دکتر جانسون و همکارانش شبکیه های موشی را در آزمایشگاه تولید کردند و در ادامه آن چه بعد از اضافه کردن سلول های گانگلیون شبکیه انسانی مشتق از سلول های بنیادی جنینی به سطح این شبکیه ها اتفاق می افتد را مونیتور کردند. آن ها مشاهده کردند که اغلب سلول های انسانی پیوند شده قادر به تلفیق شدن به بافت شبکیه ای که دارای چندین لایه سلولی بود نشدند. در ادامه آن برش های میکرومتری و دقیقی را روی سطح شبکیه ایجاد کردند و مشاهده کردند که سلول های پیوند شده از این بخش خزیده و به درون شبکیه نفوذ کرده و با شبکیه تلفیق می شوند. با دید گرفتن از این فرایند، در ادامه آن ها از یک آنزیم استفاده کردند که موجب سست شدن فیبرهای پیوندی غشای سطح چشم شد و به این ترتیب سلول های پیوند شده با الگویی طبیعی با شبکیه تلفیق شدند و رفته رفته ارتباطات عصبی مناسبی را با سایر بخش های شبکیه برقرار کردند.

این یافته ها نشان می دهد که تغییر غشای پوشاننده شبکیه می تواند گامی ضروری و مهم برای رشد مجدد سلول های پیوند در شبکیه آسیب دیده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 03 اردیبهشت,1403

دیبا

با سلام،۲۵سالمه،نزدیک به دوهفته س به دلیل بیماری NMO بینایی چشم چپم رو از دست دادم، پروسه ی تعویض پلاسما و تزریق کورتیکو استروئید رو گذروندم و الان یکذره قادر ب تشخیص نور هستم، اما هرروزی که بیدار میشم هیییچ تغییر دیگه ای حس نمیکنم و در مرحله ی تشخیص نور و کانتور اشیائ از فاصله ی ۵ سانتی متری هستم، آیا بینایی من برمیگرده؟ آیا سلولهای عصبی آسیب دیدن؟ اضافه کنم که من ساکن ژاپن هستم و از دکتر های اینجا همین سوال رو میپرسم و فقط به من میگن باید دوماه صبر کنیم برا نتایج نهایی، احساس میکنم امید واهی میدن که من بتونم با نابیناییم کنار بیام از یه طرف هم نمیخام قبول کنم که این میتونه واقعی باشه(ー ー ) ممنون میشم هم این اطلاعات رو به اشتراک بذارید هم پاسخگو باشید. بیماری NMO در عرض دوهفته باعث کوری من شد و خیلی وضعیت اسفناکی بود برای من . و نمیتونم قبولش کنم

دوشنبه, 03 اردیبهشت,1403

پزشک مشاور

دیبا@:
با سلام
بیماری نورومیلیت‌اپتیکا (NMO) یک بیماری خودایمنی ناشی از التهاب شدید است که طی آن سیستم ایمنی خود فرد سبب ازبین‌بردن پوشش میلینی سلول های عصب بینایی میشود. از طرفی چون سیستم عصب آسیب دیده ترمیم پذیر نیست یعنی قابلیت بازسازی ندارد، علم درحال حاضر با سلول درمانی هم نتوانسته است این آسیب را جبران کنند، ولی ممکن است روزی علم برای این مشکل هم راه حلی پیدا کند بنابراین باید امیدوار بود و از پیشروی بیشتر بیماری جلوگیری کرد..

جمعه, 11 آذر,1401

محمد

سلام
من ۱۷ سالمه مادر زادی مشکل عصب بینایی داشتم و به دکتر های زیادی مراجعه کردم چشمم چهار دهم دید داره 4/10 و هیچ عینکی هم جواب نمیده و درمانی هم گفتن وجود نداره یک دکتر بهم گفت تا آخر عمرت شماره چشمت همینه و بهتر نمیشه

دوشنبه, 28 آذر,1401

پزشک مشاور

محمد@:
با سلام
متاسفانه اگر عصب بینایی آسیب دیده باشد درمان ان کار سختی است چون سلول های لایه عصبی ترمیم پذیر نیستند و فعلا سلول درمانی در این زمینه کارایی ندارد و مطالعات در این زمینه فعلا در مرحله آزمایشگاهی و حیوانی است و تا درمان راه زیادی وجود دارد.

ﺳﻪشنبه, 18 مرداد,1401

همدانی

با سلام
خانمی ۵۱ ساله هستم دو ماه هست در چشم راستم سکته چشمی داشته ام ایا درمانی برای بهبود و دید دوباره ام هست؟
با تشکر

چهارشنبه, 19 مرداد,1401

پزشک مشاور

همدانی@:
با سلام
با توجه به اینکه سکته چشمی حمله ای ناگهانی است که در اثر انسداد شریان مرکزی شبکیه، انسداد ورید مرکزی شبکیه یا شاخه های آن و یا آسیب عصب روی داده است. بنابراین بسته به نوع آسیب وارده روش های درمانی متفاوتی وجود دارد، بنابراین باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا برای درمان اقدام کنید.

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401

امیر

سلا م درمان ارپی به کجا رسیده

شنبه, 30 بهمن,1400

مهدی حسنی

سلام.پسرمن 18سالشه.براثرتصادف چشم چپش روفعلا ازدست داده.1400/11/20 تصادف کرده.توسط دکترگوش وحلق وبینی دکمپرسیون اپتیک کردن ووشواهداکیموزعصب ودهیسنس جدارکاروتیدچپ مشهود بوده است.نسبت به نورواکنش نشون داده.به نظرشما دیدش برمیگرده ؟لطفامنوراهنمایی کنید.ممنون میشم کمکم کنید.

یکشنبه, 01 اسفند,1400

پزشک مشاور

مهدی حسنی@:
با سلام
متاسفانه در این اتفاق به احتمال زیاد عصب چشم هم اسیب دیده است و اگر عصب بینایی آسیب دیده باشد درمان ان کار سختی است چون سلول های لایه عصبی ترمیم پذیر نیستند و فعلا سلول درمانی در این زمینه کارایی ندارد و مطالعات در این زمینه فعلا در مرحله آزمایشگاهی و حیوانی است و تا درمان راه زیادی وجود دارد.

ﺳﻪشنبه, 12 بهمن,1400

حامد

سلام. عصب چشمی که بر اثر ضربه شدیدی که بهش وارد شده و یکی از چشمم مشکل کم بینایی کرده راهی برای درمان وجود دارد؟
و ایا چشم راستی که الان ضعیف هست میشود لیزیک کرد یا خیر؟

چهارشنبه, 13 بهمن,1400

پزشک مشاور

حامد@:
با سلام
بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید، چون بسته به نمره چشم و شدت اسیب، . پزشکان مختلف دارای معیارهای مختلفی برای تعیین انواع روش های درمان هستند.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه