تاریخ انتشار: دوشنبه 27 بهمن 1399
نقش جسم مژه ای در سلامت چشم

  نقش جسم مژه ای در سلامت چشم

چه می شود اگر مشکلات مخرب چشمی که منجر به گلوکوم، دیستروفی قرنیه و آب مروارید می شوند، قبل از این که منجر به اختلال در بینایی شوند تشخیص داده شوند؟ دکتر تینگ ژی و همکارانش در انستیتو تحقیقات پزشکی Stowers اجسام مژه ای را کلیدی برای حل این معما دانسته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعات گذشته این محقق و همکارانش نشان داده است که زمانی که سلول های بنیادی موشی به گیرنده های نوری چشم تمایز می یابند و در ادامه به موشی که دارای مشکلات شبکیه است پیوند می شوند، می توانند بینایی را تا حدی احیا کنند؛ با این حال، این گیرنده های نوری تنها سه تا چهار ماه دوام دارند.

اگر دلیل بروز یک بیماری چشمی را ندانیم نمی توانیم درمانی نیز برای آن بیابیم و همین امر مشکلاتی را در مسیر سلول درمانی بیماری های چشمی ایجاد کرده است. در این راستا، دکتر ژی و همکارانش به مطالعه ریز محیط بافت چشم و بویژه بافتی اختصاصی به نام جسم مژه ای(ciliary body) پرداختند که در لبه پشتی مردمک قرار دارد و با ترشح مایع زجاجیه فشار چشمی را حفظ می کند. این مایع بین عدسی و قرنیه قرار داد.

ژی و همکارانش نشان داده اند که جسم مژه ای علاوه بر حفظ فشار چشمی و هدایت ریخت زایی جسم مژه ای، پیام رسانی Notch2/3-Rbpj در اپی تلیوم مژه ای داخلی، ترشح پروتئین های مختلفی از جمله Optican و کلاژن ها به درون زجاجیه را نیز تنظیم می کند و محیط پشتیبانی را برای قرنیه، عدسی و شبکیه ایجاد می کند.

به عقیده محققین، جسم ژه ای می تواند نیچ یا ریز محیطی برای بافت های چشمی باشد زیرا شبیه یک نیچ سلول های بنیادی عمل می کند و پیام هایی را ارائه می دهد که می توانند روی ریخت زایی و عملکرد سلولی اثر بگذارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه