تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 بهمن 1399
ویروس کرونا می تواند روی نورون ها اثر بگذارد و به بافت مغزی آسیب بزند

  ویروس کرونا می تواند روی نورون ها اثر بگذارد و به بافت مغزی آسیب بزند

با استفاده بافت مغز انسان و موش، پژوهشگران دانشگاه Yale کشف کرده اند که ویروس SARS-CoV-2 می تواند به طور مستقیم سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اگرچه COVID-19 را بدوا یک بیماری تنفسی می شناسند، اما SARS-CoV-2 می تواند سایر سایر اندام های بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و منجر به علایم مختلفی از سردرد گرفته تا از دست رفتن چشایی و بویایی و سکته و خونریزی مغزی شود.

در پژوهشی جدید دکتر ایوازاکی و همکارانش توانایی SARS-CoV-2 برای تهاجم به ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های بنیادی انسانی را مورد آنالیز قرار دادند. محققین دریافتند که این ویروس می تواند نورون های موجود در این ارگانوئیدها را آلوده کند و از ماشین سلولی برای همانندسازی و تکثیر استفاده کند. به نظر می رسد که ویروس می تواند با تقویت متابولیسم سلول های آلوده، همانندسازی خودش را نیز افزایش دهد و این در حالی است که نورون های پیرامونی غیر آلوده به دلیل این که منبع اکسیژن شان کاهش می یابد، می میرند. به این ترتیب یک ایسکمی و مرگ سلولی موضعی در مغز اتفاق می افتد که عوارض شدیدی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.

این مطالعه می تواند منجر به یافتن درمان برای علایم عصبی مختلف مربوط به بیماری COVID-19 شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه