تاریخ انتشار: شنبه 02 اسفند 1399
کشفی جدید که می تواند راه را برای درمان دیابت هموار کند

  کشفی جدید که می تواند راه را برای درمان دیابت هموار کند

پژوهشگران دانشگاه موناش یکی از موانع موجود بر سر راه بازسازی سلول های بتای پانکراسی را شناسایی کرده اند که می تواند راه را برای درمان دیابت هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بدن انسان قادر نیست به خودی خود به خوبی ترمیم شود و تنها کبد انسان است که قابلیت بازسازی موثری دارد. یکی از دلایلی که موجب می شود ظرفیت بازسازی سلول های جدید بعد از تولد محدود شود این است که ژن های دخیل در ای امر خاموش می شوند. این فرایند از طریق متیلاسیون DNA اتفاق می افتد. این مدیفیکاسیون موجب خاموش شدن ژن های سلول های پیش ساز و بنیادی در بدن می شود و در نتیجه توانایی اندام ها از جمله پانکراس در بازسازی یا تولید سلول های بتای تولید کننده انسولین محدود می شود.

در مطالعه ای جدید، دکتر ال اوستا و همکارانش در دانشگاه موناش از مدل های موشی استفاده کردند و دریافتند که متیلاسیون DNA  بیان دو ژن کلیدی برای تکوین به نام های Ngn3  و Sox11 را کاهش می دهد و به طور موثری موجب کاهش توانایی بازسازی پانکراس می شود.  ال اوستا بر این باور است که دمتیلاسیون DNA سلول های پیش ساز می تواند موجب فعال شدن مجدد آن ها شده و ظرفیت سلول های پیش ساز برای تولید سلول های بتای تولید کننده انسولین را افزایش دهد و راه را برای درمان دیابت های نوع یک و دو افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه