تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 اسفند 1399
سلول های بنیادی مزانشیمی از عملکرد جزایر پانکراسی حمایت می کنند

  سلول های بنیادی مزانشیمی از عملکرد جزایر پانکراسی حمایت می کنند

پیوند جزایر پانکراسی یک درمان نوظهور برای دیابت نوع یک محسوب می شود که می تواند منجر به کنترل قند خون شده و دوره های هایپوگلایسمی حاد را کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، علی رغم امیدوار کننده بودن پیوند جزایر پانکراسی، پروتکل های موجود به دلیل کاهش عملکرد این جزایر در حین جداسازی، دوره کشت در آزمایشگاه و بعد از پیوند با محدودیت هایی مواجه است. دلیل این امر را اثرات کشنده استرس های هیپوکسیک و سیتوکینی روی سلول های بتا می دانند.

یک استراتژی آزمایشگاهی برای بهبود عملکرد این جزایر، هم کشتی یا پیوند هم زمان آن ها با سلول های بنیادی مزانشیمی است. مطالعات بی شماری نشان داده اند که سلول های بنیادی مزانشیمی ظرفیت بهبود بقای جزایر و افزایش عملکرد ترشح انسولین را دارند اما مکانیسم این عمل به خوبی شناخته نشده است. در مطالعه ای که اخیر در دانشگاه تگزاس صورت گرفته است، محققین نشان داده اند که سلول های بنیادی مزانشیمی می توانند از جزایر پانکراسی در برابر استرس مربوط به هیپوکسی و سیتوکین ها مراقبت کنند و این اثر حفاظتی جدای از ویژگی های تعدیل کنندگی ایمنی است که این سلول های بنیادی مزانشیمی ایجاد می کنند.

به همین دلیل این مطالعه پیشنهاد کرده است که پیوند هم زمان جزایر پانکراسی به همراه سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند موجب افزایش بقا و عملکرد این جزایر بعد از پیوند شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه