تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اسفند 1399
نقش تنظیم کنندگی Smurf2 در رگزایی سلول های بنیادی مزانشیمی

  نقش تنظیم کنندگی Smurf2 در رگزایی سلول های بنیادی مزانشیمی

اسپوندیلیت آنکیلوزان بیماری مزمن و پیشرونده التهابی است که ستون مهره ها، مفاصل ساکروایلیاک و همین طور مفاصل محیطی را بصورت دو طرفه و قرینه گرفتار می کند. علت بروز این بیماری تا کنون ناشناخته است و برخلاف آرتریت روماتوئید در مردان بیش تر از زنان دیده می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، رگزایی یا آنژیوژنز در بروز اسپوندیلیت آنکیلوزان دخالت دارد  و موجبات تشدید این بیماری التهابی استخوان ها و مفاصل را فراهم می کند. رگزایی نامناسب و تنظیم نشده سلول های بنیادی مزانشیمی، ارتباط تنگاتگی با التهاب و اختلال در متابولیسم استخوانی بسیاری از بیماری های مختلف دارد.

دکتر هیوآنگ شن و همکارانش در دانشگاه شنزن چین در مطالعه ای که در مجله STEM CELLS به چاپ رسانده اند گزارش کرده اند که استرس شبکه اندوپلاسمی ناشی از ATF4 در سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق شده از بیماران  مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان موجب القای رونویسی فاکتور Smurf2 می شود و این امر به نوبه خود موجب تنظیم منفی پنتراکسین 3(PTX3) و پیشبرد غیر طبیعی رگزایی می شود. با رخ دادن این امر، التهاب مفاصل و استخوان ها در اسپوندیلیت آنکیلوزان افزایش می یابد. به همین دلیل این محققین Smurf2 و PTX3 را هدف دارویی و درمانی مناسبی برای اسپوندیلیت آنکیلوزان می دانند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه