تاریخ انتشار: شنبه 23 اسفند 1399
چگونه مغز استخوان بعد از شیمی درمانی بازسازی می کند

  چگونه مغز استخوان بعد از شیمی درمانی بازسازی می کند

شیمی درمانی اثرات مخربی روی سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز موجود در مغز استخوان دارد. با این حال، زمانی که شیمی درمانی خاتمه می یابد، این سلول ها بازسازی می کند، فرایند که تاکنون ناشناخته باقی مانده بود اما برای اولین بار محققین دانشگاه اوزاکا مکانیسم مولکولی را شناسایی کرده اند که به موجب آن سلول های بنیادی خون ساز بعد از آسیب ریکاوری می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز(HSPCs) در مغز استخوان وجود دارند و به انواع متعدد سلول های خونی از جمله سلول های سفید و قرمز خون و هم چنین  پلاکت ها تبدیل می شوند. به دلیل این که سلول های بنیادی و پیش ساز خون ساز به طور دائم تقسیم می شوند و سلول های جدیدی را تولید می کنند به آسیب القا شده بوسیله عواملی مانند شیمی درمانی بسیار حساس هستند. با این حال، این سلول های بنیادی به طور جالب توجهی قادر هستند بعد از آسیب بازسازی کنند.

برای شناسایی مکانیسم دخیل در این بازسازی، محققین ژاپنی در دانشگاه اوزاکا روی زیر مجموعه ای از سلول های خونی که از سلول های بنیادی خون ساز مشتق می شوند و سلول های لنفوئید ذاتی 2(ILC2) نام دارند فوکوس کردند. در ابتدا محققین موش ها را با 5-فلوئوراسیل(5-FU) به عنوان یک عامل شیمی درمانی سمی برای سلول های بنیادی خون ساز تیمار کردند و در ادامه این موش ها را با سلول های بنیادی خون ساز تازه و سالم پیوند کردند. در کمال تعجب آن ها مشاهده کردند که ریز محیط سلول های بنیادی خون ساز آسیب دیده در موش های تیمار شده با 5-FU موجب پیشبرد تکثیر سلول های بنیادی خون ساز پیوند شده گردید. آنالیز این یافته در سطح مولکول نشان داد که سلول های ILC2 در مغز استخوان موش های تیمار شده موجب تولید فاکتور محرک کلونی گرانولوسیت-ماکروفاژ(GM-CSF) شد و به فرایند بازسازی سلول های بنیادی خون ساز کمک کرد. نکته جالب تر این که محققین نشان دادند که انتقال سلول های ILC2 جداسازی شده به موش های تیمار شده با 5-FU موجب تسریع ریکاوری خون سازی شد، در حالی که کاهش این سلول ها اثری متضاد را داشت که نشان می دهد که سلول های ILC2 ممکن است به عنوان یک حسگر برای آسیب مغز استخوان عمل کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه