تاریخ انتشار: چهارشنبه 11 فروردین 1400
آخرین اخبار از پیوند سلول های بنیادی برای درمان بیماری پارکینسون

  آخرین اخبار از پیوند سلول های بنیادی برای درمان بیماری پارکینسون

پژوهشگر گروه تحقیقاتی بیماری پارکینسون مرکز سلول درمانی رویان از آخرین تحقیقات و فعالیت ها در زمینه سلول درمانی بیماران پارکینسون در دنیا  و پژوهشگاه رویان خبر داد. 
امتیاز: Article Rating

دکتر زهرا شیری، متخصص علوم اعصاب و پژوهشگر فوق دکتری پژوهشگاه رویان در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری " بنیان " در مورد بیماری پارکینسون و درمان این بیماری با روش سلول درمانی گفت: بیماری پارکینسون یک بیماری مزمن و پیشرونده است که در سطح جهانی نیز بسیار فراگیر است به گونه ای که حدود 22 میلیون از جمعیت جهان مبتلا به این بیماری هستند، این بیماری در اثر از بین رفتن سلول¬های مولد دوپامین ایجاد می¬شود. سلو¬ل¬های مولد دوپامین در مغز از ناحیه جسم سیاه به ناحیه استریاتوم پشتی وظیفه عصب دهی و ترشح دوپامین را بر عهده دارند. دوپامین در سیستم حرکتی سرعت و میزان حرکات را کنترل می¬کند. زمانی که بیش از هشتاد درصد سلول¬های تولید کننده دوپامین تخریب شوند، اختلالات حرکتی در فرد بروز میکند. بنابراین تشخیص این بیماری از اوایل ایجاد آن و در سنین پایین کمی مشکل است، زیرا بروز علائمی چون اختلالات حرکتی و رفتاری ناشی از این بیماری در سنین بالاتر از شصت سال دیده می شود. 
مطالعات انجام شده در زمینه سلول درمانی در پژوهشگاه رویان
پژوهشگر گروه تحقیقاتی بیماری پارکینسون مرکز سلول درمانی رویان با اشاره به تاریخچه شروع و ادامه مطالعاتی که در خصوص سلول درمانی این بیماری در پژوهشگاه رویان انجام شده است گفت: در پژوهشگاه رویان از سال 2018 اولین گزارش فاز تحقیقاتی این بیماری با تولید سلول های پیش ساز دو پامینرژیک و پیوند این سلول ها به موش مدل این بیماری  به ثبت رسید.  در سال 2019 گروهی دیگر توانستند با ارتقا پروتکل و استفاده از پروتکلی دیگر سلول های پیش ساز خالص تری را در شرایط آزمایشگاهی تولید کنند که بعد از پیوند این سلول ها به میمون مدل این بیماری نتایج امید بخشی را بدست آوردند ولی هنوز در این خصوص گزارشی را ارائه نکرده اند.
وی افزود: همین نتایج بدست آمده موجب ترغیب ما شد که مراحل پیش بالینی این بیماری را با انجام چند کار به صورت همزمان دنبال کنیم: یکی تولید سلول های قابل پیوند با کیفیت GMP((Good Manufacturing Production  یعنی رفتن به سمت تولید انبوه سلول ها با استفاده از پروتکل های اصولی و با چارچوب  مشخص بوده است و به موازات آن بررسی  اثرات ایمنی و اثربخشی این سلول ها در فاز پیش بالینی و با پیوند به مدل های حیوانی موش و رت است تا بتوانیم بعد از کسب نتایج دلخواه در این فاز،کار را به سمت انجام بررسی های کارآزمایی بالینی در درمان این بیماری پیش ببریم. 

آخرین تحقیقات و فعالیت های جهانی در زمینه سلول درمانی بیماران پارکینسون 
دکتر شیری در خصوص نتایج پیشرفت و روند مطالعات سلول درمانی در سطح جهانی نیز بیان کردند: در سطح جهانی تاکنون چند کشور چین، ژاپن، سوئد و آمریکا فاز پیش بالینی خود را با بررسی روی مدل های حیوانی موش و رت و میمون به اتمام رسانده و وارد فاز کارآزمایی بالینی در درمان این بیماری شده اند.

دلایل لزوم سلول درمانی بیماران پارکینسون
وی در ادامه در مورد دلایل لزوم و اهمیت بالای سلول درمانی برای بیماران پارکینسونی توضیح داد: در حال حاضر بهترین رویکرد درمانی استفاده از سلول درمانی است، بدین سبب که در این بیماری تخریب تنها در یک نوع سلول خاص و دریک ناحیه خاص از مغز رخ می دهد، بنابراین این بیماری مدل بسیار مناسبی برای سلول درمانی محسوب می شود چون نسبت به سایر بیماری های عصبی منشا ساده تری دارد و جایگزین کردن سلول در این بیماری نسبت به سایر بیماری ها کار آسان تری است. بنابراین  عوامل ذکر شده سبب برتری و اهمیت بالای رویکرد سلول درمانی نسبت به سایر رویکردها است، ولی لازمه به کارگیری سلول درمانی در فاز بالینی و پیش بالینی و کسب مجوز برای تولید انبوه سلول در این روش این است که ثابت کند به اندازه سایر رویکردها و حتی فراتر از آنها اثربخشی بالینی دارد، چون مشکل بزرگ سایر رویکرد ها این است که از تخریب سلول های عصبی جلوگیری نمی شود و حتی سلولی نیز جایگزین سلول های تخریب شده نمی شود. 
عوامل تاثیرگذار در ابتلا به بیماری پارکینسون 
این متخصص علوم اعصاب در مورد عواملی که باعث ایجاد این بیماری می شوند توضیح داد: منشا ایجاد این بیماری می تواند ژنتیکی و یا محیطی باشد، از جمله عوامل محیطی دخیل در ایجاد این بیماری می توان به سموم، آلاینده ها، و نوعی ماده مخدر بنام MPTP اشاره کرد که در محیط آزمایشگاه از این ماده مخدر برای ایجاد مدل های حیوانی پارکینسون نیز استفاده می کنند.
رویکرد های درمانی به کار رفته برای درمان این بیماری
وی در پاسخ به این سوال که آیا سایر روش های درمانی در درمان بیماری پارکینسون موثر است یا خیرگفت:در حال حاضر برای درمان این بیماری از رویکردهایی استفاده میشود که موجب تحریک ترشح و تولید بیشتر دوپامین بیشتر شود از جمله این رویکردها استفاده از روش های دارویی و تحریک عمقی مغز است، با توجه به اینکه این روش ها سلول های تخریب شده را جایگزین نمی کنند و حتی ممکن است بعد از مدتی جوابگوی درمان بیماری نباشند و مهم تر اینکه ممکن است بعد از مدتی عوارض جانبی و اختلالات حرکتی را نیز به همراه داشته باشند، ولی همچنان این دو روش از بهترین رویکردها برای درمان بیماری هستند. 
بنابراین باید منتظر ماند که آیا رویکرد سلول درمانی می تواند در رقابت با این دو روش و برتری یافتن بر آنها به عنوان رویکرد درمانی مناسب جایگزین شود.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 22 آبان,1402

پازوکی

با سلام ، در کشورهای امریکا آلمان و سوئد و .. در خصوص سلول های پیشتاز عصبی برای بیماران پارکینسون بصورت تیم های تحقیقاتی از متخصصین نورولوژی بهره گرفته اند ، اما ظاهرا در ایران صرفا موسسه رویان در این رابطه فعالیت دارد . آیا این موضوع صحت دارد ؟
امیدواریم با همت والای متخصصان مجموعه خبر درمان این بیماری اعلام شود .






چهارشنبه, 24 آبان,1402

پزشک مشاور

پازوکی@:
باسلام
بله درسته ، در حال حاضر در پژوهشگاه رویان برای درمان بیماری پارکینسون که یک بیماری مزمن وتحلیل رونده عصبی است، آزمایش‌های حیوانی و حتی بررسی‌ها در مدل پریمات، مدل میمون انجام شده است و هم اکنون با دو مرکز علمی دانشگاهی کشور در حال مذاکره هستند تا فاز یک کارآزامایی بالینی آنرا شروع کنند.

دوشنبه, 18 اردیبهشت,1402

سحر

سلام خسته نباشیدمن مادرم ۲۵ سال هستش درگیر بیماری پارکینسون هستن و الان تو جا افتادن و الان از داسپتون هم استفاده میکنند ولی این بیماری خیلی باعث عذاب ایشون و اطرافیان شده میخواستم بدونم این بحث جدید درمان از طریق سلول بنیادی واقعا تاثیرگذار هستش مخصوصا برای بیماری مثل مادر من که حداقل از این عذاب نجات پیدا کنه از سن ۳۰ سالگی دچار این بیماری شدند و الان دکتر ایشون اقای دکتر حبیبی و شهیدی هستند.و این درمان جدید چطوری اطلاع رسانی میشه؟واقعا این بیماری باعث افسردگی خودم و خواهرم و برادرم شده

چهارشنبه, 20 اردیبهشت,1402

پزشک مشاور

سحر@:
باسلام
برای درمان بیماری پارکینسون که یک بیماری مزمن وتحلیل رونده عصبی است، آزمایش‌های حیوانی و حتی بررسی‌ها در مدل پریمات، مدل میمون، آن در پژوهشگاه رویان انجام شده است و هم اکنون با دو مرکز علمی دانشگاهی کشور در حال مذاکره هستند تا فاز یک کارآزامایی بالینی آنرا شروع کنند. برای کسب اطلاعات دقیقتر در خصوص برخورداری از شرایط ورود به طرح با مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در ارتباط باشید.

شنبه, 19 فروردین,1402

پازوکی

با عرض سلام و ادب ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمامی پزشکان و محققین موسسه رویان ، بلحاظ شرایط حاد برادرم آیا شروع درمان بالینی بیماری پارکینسون از سلول های پیشتاز عصبی بزودی شروع میشود ؟

شنبه, 09 اردیبهشت,1402

پزشک مشاور

پازوکی@:
با سلام
برای درمان بیماری پارکینسون که یک بیماری مزمن وتحلیل رونده عصبی است، آزمایش‌های حیوانی و حتی بررسی‌ها در مدل پریمات، مدل میمون، آن در پژوهشگاه رویان انجام شده است و هم اکنون با دو مرکز علمی دانشگاهی کشور در حال مذاکره هستند تا فاز یک کارآزامایی بالینی آنرا شروع کنند. برای کسب اطلاعات دقیقتر با مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان در ارتباط باشید.

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401

جهانگیری

باسلام وخسته نباشیدخدمت بزرگواران عزیز
مادرم 70ساله هست وحدود25سال یابیشتربیماری پارکینسون داره والان چندروزپیش یه دفعه افتاد وحالت بیهوشی بهش دست دادوالان چندروزی میشه ازحرکت افتاده ودرخوردن مشکل داره می خواستم ببینم این عمل براش موثره
باتشکر

یکشنبه, 26 تیر,1401

پزشک مشاور

جهانگیری@:
با سلام
بله موثر است منتها این طرح در حال حاضر هم اکنون به دنبال تولید انبوه سلول های پیش ساز عصبی با استفاده از پروتکل های اصولی و با چارچوب مشخص هستند تا بتوانند به جهت شروع فاز بالینی اثر انها را در انسان بررسی کنند.بنابراین هنوز به مرحله بیمارگیری نرسیده است، اگر خبر تازه ای به دستمان رسید از طریق همین سایت اعلام میشود.

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401

Mohammad Hossein Bahrami

سلام
از مطالب علمی و کاربردی تان متشکرم
محمد حسین بهرامی

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401

Mohammad Hossein Bahrami

سلام
از مطالب علمی و کاربردی تان متشکرم
محمد حسین بهرامی

ﺳﻪشنبه, 14 تیر,1401

Mohammad Hossein Bahrami

سلام
از مطالب علمی و کاربردی تان متشکرم
محمد حسین بهرامی

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه