تاریخ انتشار: شنبه 01 خرداد 1400
ساخت جنین انسانی با استفاده از سلول‌های پوستی

  ساخت جنین انسانی با استفاده از سلول‌های پوستی

محققان دانشگاه موناش ملبورن برای اولین بار با ایجاد جنین‌های اولیه انسانی مشتق شده از سلول‌های پوست، امکان مطالعه گسترده در مورد دلایل سقط زودرس جنین و اثرات سموم و داروها در رشد اولیه را فراهم کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، بخش عمده‌ای از سقط‌های جنینی‌ در 2 هفته اول پس از بارداری و زمانی اتفاق می افتند که زنان از بارداری خود اطلاع ندارند. این نوع سقط با عنوان سقط خاموش شناخته می‌شود و علل عمده آن، عدم کاشت جنین در مراحل اولیه و یا عدم رشد آن پس از کاشت داخل رحمی است. یک تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری دانشگاه موناش ملبورن، مدلی از جنین انسان با استفاده از سلول‌های پوستی تولید کرده است که امکان مطالعه مراحل اولیه رشد جنین انسان، علل ناباروری، بیماری‌های مادرزادی و تأثیر سموم و ویروس‌ها روی جنین‌های اولیه را برای دانشمندان فراهم می‌کند.

این تیم به سرپرستی پروفسور خوزه پولو از طریق باز برنامه‌ریزی سلول‌های فیبروبلاست پوستی با استفاده از تکنیک باز برنامه‌ریزی هسته‌ای"Nuclear Reprogramming"موفق به ایجاد یک ساختار سلولی سه بعدی به نام iBlastoids در یک داربست ژله‌ای سه بعدی شده اند. این ساختار از لحاظ ظاهر و نشانگرهای مولکولی کاملا شبیه به بلاستوسیست‌های انسانی بوده و ساختارهایی شبیه به توده سلولی داخلی، سلول‌های اپی بلاست و اندودرم اولیه، حفره بلاستوسل و یک لایه بیرونی سلول شبیه به تروفکتودرم در آن وجود دارد. همچنین، iBlastoids می‌تواند باعث ایجاد سلول‌های بنیادی پرتوان و تروفوبلاست شود و مدل سازی آزمایشگاهی مراحل اولیه کاشت جنین را امکان پذیر کند. نتایج این تحقیق در17 مارچ 2021 در مجله معتبر علمی Nature به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه