تاریخ انتشار: پنجشنبه 06 خرداد 1400
سرما، محرک افزایش بافت چربی قهوه‌ای و درمان چاقی

  سرما، محرک افزایش بافت چربی قهوه‌ای و درمان چاقی

محققان مرکز دیابت جوسلین دانشگاه هاروارد، موفق به شناسایی منبع سلولی جدید جهت افزایش تولید بافت چربی قهوه‌ای در بدن و القا کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی شدند.
امتیاز: Article Rating

به گفته بنیان، بافت چربی قهوه‌ای نوع متفاوتی از بافت چربی است که در پاسخ به سرما فعال شده و از طریق افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن کالری منجر به تولید گرما و حفظ دمای طبیعی بدن می‌شود. مطالعات زیادی به بررسی روش‌های موثر در درمان چاقی از طریق افزایش بافت چربی قهوه‌ای به عنوان راهکاری در کنترل متابولیسم بدنی افراد چاق پرداخته‌اند. در یکی از جدیدترین مطالعات که توسط مرکز دیابت جوسلین دانشگاه هاروارد به سرپرستی دکتر Yu-Hua Tseng انجام شده، منشاء جدیدی برای تولید سلول‌های بافت چربی قهوه‌ای معرفی شده است. این تیم با استفاده از روش توالی یابی تک سلول در موش‌هایی که طی بازه‌های زمانی مختلف در معرض سرما قرار گرفته بودند، موفق به شناسایی سلول‌های ماهیچه صاف بیانکننده گیرنده Trpv1( گیرنده‌ای جهت شناسایی و تنظیم دمای بدن) به عنوان منبع سلولی جدید برای تولید سلول‌های بافت چربی قهوه‌ای شدند.

نتایج این تحقیق نشان داد که سرما منجر به القا تکثیر و تمایز سلول‌های ماهیچه‌ صاف Trpv1 مثبت به سمت سلول‌های بافت چربی قهوه‌ای شده و از این طریق منجر به افزایش تعداد این‌ سلول‌ها در بافت چربی سفید و متابولیسم بدن می‌شود. شناسایی این منبع سلولی می‌تواند نوید بخش استفاده از سرما به عنوان رویکرد درمانی جدید برای چاقی باشد. نتایج این مطالعه در 12 آوریل 2021 در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 06 خرداد,1400

دانیال

خیلی متن روان و خوبی بود...

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه