تاریخ انتشار: شنبه 08 خرداد 1400
بیماری کرونا و آنچه باید در رابطه با واکسن ها بدانیم: بخش دوم؛ واکسن سینوفارم
یادداشت

  بیماری کرونا و آنچه باید در رابطه با واکسن ها بدانیم: بخش دوم؛ واکسن سینوفارم

سینوفارم، واکسنی علیه ویروس کووید 19 و ساخت کشور چین است که در حال حاضر به طور گسترده، متقاضیان واجد‌الشرایط در کشور با آن واگسینه می‌شوند.
امتیاز: Article Rating

این واکسن حاوی ویروس کامل غیر فعال شده (Inactivated vaccines) می باشد که پس از ورود به بدن توسط سیستم ایمنی به عنوان عامل بیگانه شناخته‌شده و علیه مولکول های سطحی ویروس آنتی بادی تولید می‌شود. در این شرایط در مواجهه مجدد بدن با ویروس بیماریزا، سیستم ایمنی با سرعت و شدت بیشتری به مقابله با آن بپردازد.

به نظر می رسد واکسن‌هایی که با تکنیک ویروس کامل غیر فعال شده ساخته شده‌اند نسبت به واکسن های ساخته‌شده با استفاده از حامل ویروسی (viral vector) منجر به تولید آنتی‌بادی های متنوع‌تری در بدن می شوند.

به علت نبود اطلاعات کافی در خصوص تزریق واکسن سینوفارم در دوره‌ی بارداری و شیردهی، افرادی که در رسیک ابتلا‌ی بالاتر به کرونا هستند منوط به تاییدیه‌ی کمیسیون پزشکی می‌توانند واکسن را دریافت کنند.

در افراد با سابقه‌ی آنافیلاکسی به هر یک از اجزای واکسن، تزریق آن توصیه نمی‌شود. همچنین، متقاضیان با تب بالای 38.5 درجه سانتی‌گراد باید تزریق واکسن را به تعویق بیندازند.

درد، خارش و قرمزی در محل تزریق، تب موقت، احساس ضعف و سردرد از شایع ترین عوارض تزریق واکسن می‌باشند.

این واکسن در 2 نوبت و به فاصله‌ی 28 روز از هم تزریق می‌شود. مطالعات اثر بخشی این واکسن را 79 درصد نشان داده است.

در حال حاضر واکسیناسیون همگانی موثرترین راه برای مقابله با این همه‌گیری می باشد، پس با پیوستن به برنامه‌ی واکسیناسیون کشوری علیه بیماری کرونا، در پایان دادن به این همه‌گیری کمک کنیم.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه