تاریخ انتشار: دوشنبه 17 خرداد 1400
سلول های ایمنی اصلاح شده، رویکرد درمانی موثر در حذف تومور مغزی

  سلول های ایمنی اصلاح شده، رویکرد درمانی موثر در حذف تومور مغزی

محققین روش درمانی مبتنی بر CART-cell ابداع نمودند که از طریق هدف قرار دادن گیرنده فاکتور رشد، تومور مغزی در موش را از بین می برد.
امتیاز: Article Rating

 

به نقل از بنیان، با وجود این­که در دهه اخیر پیشرفت­ های چشمگیری در زمینه درمان سرطان­ های خونی انجام گرفته است، تومور مغزی از نوع گلیوبلاستوما هم­چنان معضل بدون درمانی می­باشد. در همین راستا، محققین در قدیمی ­ترین موسسه تحقیقات پزشکی در استرالیا، به سرپرستی دکتر Jenkins تحقیقات گسترده­ای در زمینه یافتن درمان موثر برای تومور مغزی گلیوبلاستوما انجام می­ دهند.

در تحقیقات اخیر، این تیم از طریق دستکاری ژنتیکی، موفق به طراحی سلول­های ایمنی شدند که به طور اختصاصی گیرنده epidermal growth factor receptor mutant variant III (EGFRvIII) در سلول­ های توموری مغز را هدف قرار داده و آن‌ها را نابود می‌کند. با این حال، به دلیل ماهیت هتروژن سلول­های توموری، ممکن است بخشی از سلول­های توموری که این گیرنده را بیان نمی ­کنند به صورت دست نخورده باقی بمانند. به منظور بالا بردن کیفیت درمان، این تیم تحقیقاتی درمان­ های ترکیبی و هم­چنین هدف قرار دادن چندین آنتی­ ژن توموری به صورت هم­زمان را پیشنهاد می­ دهند. استفاده از تکنولوژی (chimeric antigen receptor T cell) CART-cell راهکار تازه­ ای نیست ولی نوآوری این تیم تحقیقاتی به این صورت که با بهره­ گیری از روش مولکولی پیشرفته، نوعی از CART-cell به نام GCT02 را طراحی کرده‌اند که پایداری بسیار بالا و قدرت اتصال بیشتری برای EGFRvIII بیان­ شده در سلول­ های تومور مغزی دارد قابل تحسین است. شایان ذکر است به زودی از این روش درمانی در سطح کارآزمایی بالینی برای بیماران تومور مغزی گلیوبلاستوما استفاده می‌شود و در صورت تایید به عنوان اولین مطالعه کارآزمایی بالینی در زمینه اثربخشی CART-cell برای تومور مغزی در استرالیا خواهد بود. نتایج این مطالعه در 9 می 2021 در مجله Clinical Translational Immunology منتشر شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه