تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 خرداد 1400
بیماری کرونا و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

  بیماری کرونا و سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

محققان نشان دادند که با تشخیص و پیش بینی زود هنگام پاسخ التهابی چند سیستمی ناشی از کوید-19 در کودکان به کمک ارزیابی آزمایشگاهی، می توان اقدامات مؤثرتری در درمان آن انجام داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، یافته ها حاکی از آن است که پاسخ سیستم ایمنی ذاتی کودک ممکن است از بزرگسالان قوی‌تر باشد. به همین علت اکثر آنها پس از ابتلا به عفونت کوید، علائم خفیف‌تری نسبت به بزرگسالان تجربه می کنند. اما از طرفی دیگر، ممکن است در موارد نادر سیستم ایمنی کودک بیش از حد تحریک شود و منجر به بروز واکنش‌های تهدید کننده حیات و تشدید التهاب شود.
 این یافته ها مبتنی بر مطالعه ‌ای از دانشگاه Yale است که در ژورنال Immunity منتشر شده است و بیان می دارد، با اینکه بسیاری از کودکان آلوده به ویروس کرونا بدون علامت هستند و یا ابتلا آنان تشخیص داده نمی شود؛ یک نفر از هر 1000 کودک، چهار تا شش هفته پس از تایید عفونت با کووید-19، پاسخ التهابی چند سیستمی (Multisystem inflammatory response- MIS-C)  را تجربه می کند. این بیماری با علائم مختلفی از جمله تب، درد شکم همراه با استفراغ و یا اسهال، بثورات جلدی و مشکلات قلبی عروقی و عصبی همراه است که اگر زود تشخیص داده شود، با سرکوب کننده های ایمنی به راحتی قابل درمان است. اما، اگر درمان نشود، می تواند کشنده باشد.
محققان پس از بررسی خون کودکان مبتلا بهMIS-C ، بزرگسالان با علائم شدید کوید و همچنین کودکان و بزرگسالان سالم دریافتند كه كودكان مبتلا به MIS-C دارای سیستم ایمنی متمایز از گروه‌های دیگر هستند و میزان بالایی از آلارمین‌ها، مولکول‌هایی که بخشی از سیستم ایمنی ذاتی را تشکیل و به سرعت برای پاسخگویی به همه عفونت ها بسیج می شوند در خون آنها مشاهده شده است. همچنین مشخص شده است که در کودکان مبتلا به MIS-C برخی از پاسخ های مشخص و سازگارشده سیستم ایمنی که راه های دفاعی برای مبارزه با عوامل بیماری زای خاص مانند ویروس ایجاد کننده کرونا هستند و به طور معمول منجر به ایجاد حافظه ایمونولوژیکی می شوند، افزایش قابل توجهی دارند.

با این وجود، به نظر می رسد که پاسخ های تولید شده در این کودکان به جای محافظت، به انواع بافت های میزبان حمله می کند و باعث ایجاد آبشار التهابی می شود كه به بافت سالم آسیب می رساند. این امر، مشخصه‌ی اصلی بیماری‌های خود ایمنی است. بنابراین، بافت مستعد قرار گرفتن در معرض حمله آنتی بادی‌ها می شود. البته، همچنان بررسی‌ها پیرامون علت این عارضه در کودکان ادامه دارد و ممکن است یک نگرش مهم در درمان ارائه دهد.

پایان مطلب/


منبع
https://www.cell.com/immunity/pdf/S1074-7613(21)00165-5.pdf
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه