تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 خرداد 1400
سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف یک داروی جدید را برای درمان آلزایمر صادر کرد

  سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف یک داروی جدید را برای درمان آلزایمر صادر کرد

پس از ناامیدیهای بسیار در درمان بیماری آلزایمر، بالاخره سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، برای اولین بار در طی دو دهه‌ی اخیر، مجوز مصرف یک داروی جدید به نام آدوکانوماب (Aducanumab) را تائید کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سازمان غذا و داروی آمریکا داروی آدوکانوماب را برای درمان بیماری آلزایمر در بیمارانی که در مراحل اولیه بیماری هستند تایید کرد. این دارو، یک آنتی بادی مونوکلونال با نام تجاری Aduhelm و تولید شرکت بیوژن است. این اولین بار در طی 17 سال گذشته است که FDA دارویی را برای درمان بیماری تخریب اعصاب تائید می‌کند. به طور کلی، این بهترین خبری است که بشر در طول 25 سال انجام تحقیقات بالینی در زمینه درمان آلزایمر شنیده است. این درحالیست که اثربخشی ضعیف این دارو در آزمایشات بالینی باعث شده است که برخی از متخصصان هنوز از فواید مصرف آن قانع نشوند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب اعصاب است که در حدود 2 درصد از افراد مسن جامعه را گرفتار می کند. تجمعات پروتئینی سمی به نام پلاک‌‌های آمیلوئیدی از نشانه‌های اولیه و اصلی بیماری آلزایمر است که معمولاً با آنژیوپاتی آمیلوئید در مغز در ارتباط هستند. داده های اولیه آزمایشات بالینی نشان می‌دهد که آدوکانوماب به طور مؤثری پلاک های آمیلوئیدی را از بین می برد.

اما نتایج حاصله از دو مطالعه فاز 3 نشان داد که آدنوکامب به اندازه‌ی کافی باعث بهبود توانایی های ذهنی بیماران نمی‌شود. بنابراین در سال 2019، شرکتهای تولیدکننده‌ی دارو، آزمایشات خود را متوقف کردند. 6 ماه بعد با بازنگری نتایج بدست آمده، شرکت ها تشخیص دادند که بیمارانی که بالاترین دوز دارو را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با سایر بیماران، به میزان کمتری تواناییهای ذهنی خود را از دست داده اند و پروتئینهای آمیلوئیدی کمتری در مغز آنها تشکیل شده است.

پس از آن این شرکت ها تصمیم گرفتند تا تصویب قانونی این دارو را دنبال کنند، اما در نوامبر سال 2020، هیئت مدیره FDA با آنها مخالفت کرد. با این حال، سرانجام با تأیید براساس توانایی آدوکانوماب در پاک سازی پلاکهای آمیلوئیدی، در هفته‌ی جاری این دارو به تصویب FDA رسید.

پایان مطلب/

منبع: DOI: 10.1001/jama.2021.3854

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه