تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 تیر 1400
جوان سازی مغز مبتلا به آلزایمر

  جوان سازی مغز مبتلا به آلزایمر

محققان دریافتند که یک مولکول کوچک می تواند برای جوان سازی مغز مبتلا به آلزایمر استفاده شود و با از دست دادن حافظه مقابله کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، در بیماری آلزایمر روند تولید سلول های عصبی جدید در هیپوکامپ مختل می شود، هرچند مکانیسم های آن شناخته شده نیست. اخیرا محققان انستیتو علوم اعصاب هلند نشان داده اند که یک مولکول کوچک می تواند برای جوان سازی مغز استفاده شود و با از دست دادن حافظه مقابله کند. این مولکول کوچک که نوعی RNA است و microRNA-132 نامیده می شود یکی از micro-RNA هایی است که بیان آن در بیماری آلزایمر به صورت مداوم کاهش می یابد. محققان در این مطالعه نقش microRNA-132 را در نورون زایی هیپوکامپ بزرگسال در مغز سالم و آلزایمری مورد بررسی قرار دادند.

آن ها با استفاده از مدل های موشی آلزایمر، کشت سلول های بنیادی عصبی انسانی و بافت مغز انسان پس از مرگ، دریافتنند که این مولکول RNA برای فرآیند نورون زایی در هیپوکامپ بزرگسال مورد نیاز است. به گفته این محققان، کاهش سطوح micro-RNA-132 در مغز موش بزرگسال یا در سلول های بنیادی عصبی انسان در آزمایشگاه، ساخت نورون های جدید را مختل می کند. اما بازیابی مقادیر این micro-RNA در موش های مبتلا به آلزایمر نقص های نوروژنیک را برطرف کرده و با اختلال حافظه مرتبط با نورون زایی بزرگسال مقابله می کند. این نتایج، پتانسیل درمانی ایجاد نورون زایی بزرگسالان در آلزایمر را نشان می دهد. نتایج این مطالعه در مجله Cell Stem Cell در 25 ژوئن 2021 به چاپ رسیده است. رویکرد بعدی این محققان، هدف قرار دادن micro-RNA-132 به عنوان یک استراتژی درمانی در بیماری آلزایمر و ارزیابی ایمنی و کارایی آن است.

پایان مطلب/

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934590921002198?via%3Dihub

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه