تاریخ انتشار: شنبه 12 تیر 1400
ساخت ساختارهای کلیوی کوچک دارای عملکرد در شرایط آزمایشگاهی

گروهی از دانشمندان موفق به تولید ارگانوئیدهای کلیوی شدندکه شبیه سیستم مجرای جمع کننده بوده و قابلیت انتقال ادرار و حفظ مایعات و تعادل pH بدن را دارند.

به گزارش بنیان، ساختارهای ارگانوئیدی کلیه که تا کنون تولید شده اند، قادر به مدل‌سازی بیماری‌های نفرون و مراحل تکوینی بوده اند اما هیچکدام شبکه اپیتلیال پیوسته سیستم مجرای جمع کننده ادرار (CD) را نداشته‌اند. محققان مرکز تحقیقات کلیه USC با استفاده از سلول‌های پیش‌ساز جوانه حالبی که از موش، کلیه های جنین انسان یا از سلول‌های بنیادی پرتوان انسان به دست آمده بودند موفق به تولید ارگانوئید‌های کلیوی دارای جوانه حالبی (UB) سه بعدی و قابل تکثیر شدند که در نهایت تحت تیمارهای شیمیایی خاص قادر به ایجاد سیستم مجرای جمع کننده ادرار هستند. همچنین به منظور بررسی قابلیت ارگانوئیدهای تولیدی در مدل‌سازی بیماری، محققان با استفاده از یک استراتژی کارآمد ویرایش ژن،  برای حذف فعالیت RET، نشان دادند که ارگانوئیدهای اصلاح ژنتیکی شده می‌توانند ناهنجاری های مادرزادی کلیه و مجاری ادراری را مدل کرده و در غربالگری داورهای موثر در درمان مورد استفاده قرار گیرند. روی هم رفته، این ساختارهای کلیوی به درک پیشرفته مسیرهای تکاملی، بازسازی و مدل‌سازی بیماری های سیستم مجرای جمع آوری پستانداران کمک می‌کنند. نتایج این مطالعه در 15 جون 2021 در مجله Nature Communications  منتشر شده است.

لینک منبع