تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 تیر 1400
مکانیسم اثر سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان ایدز کشف شد

  مکانیسم اثر سلول‌های بنیادی مزانشیمی در درمان ایدز کشف شد

محققان با استفاده از مدل حیوانی ایدز، اثر تزریق سلول‌های بنیادی مزانشیمی MSC در بهبود مخاط روده، ایمنی ضد ویروسی و سرکوب ویروسی را بررسی کرده و مکانیسم‌های مولکولی/ متابولیکی مرتبط را تعیین کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، بافت لنفاوی موجود در روده، محل اولیه تکثیر ویروس و ایجاد مخازن ویروسی است. دانشمندان قبلا نشان دادند که آلوده شدن با ویروس HIV باعث از بین رفتن شدید سلول‌های T مخاط روده شده و پوشش سد اپیتلیالی روده را تخریب می‌کند. اگرچه درمان‌های ضد رترو ویروسی، همانندسازی ویروس HIV را سرکوب می‌کنند، اما مخازن ویروسی را از بین نبرده و قادر به بازسازی بافت لنفاوی آسیب دیده و ریشه کنی HIV نیستند.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی دکتر Dandekar، نشان دادند که سلول‌های بنیادی مزانشیمی (MSC) می توانند میزان ویروس ایجاد کننده ایدز را کاهش دهند، متعاقباً ایمنی ضد ویروسی بدن را تقویت کرده و فولیکول های لنفاوی آسیب دیده روده را ترمیم و بازسازی کنند. در واقع پاکسازی مشخص سلول‌های آلوده به ویروس از سایت های موثر مخاط روده هم‌زمان با بازسازی سریع مراکز رشد، ترمیم سلول‌های B فولیکولار و سلول های T-helper، افزایش عرضه آنتی ژن از طریق به دام انداختن ویروس در شبکه فولیکولارDC، در ارتباط است. تجزیه و تحلیل مولکولی روده نشان داده است که این افزایش پاسخ ضد ویروسی به واسطه مسیرهای سیگنالینگ IFN نوع I / II ، عوامل محدود کننده ویروسی، ایمنی ذاتی و تکثیر سلول B فراهم می‌شود. همچنین تجزیه و تحلیل متابولیک، ارتباط قوی بین فعال شدن سلول B و T-helper، ترشح آنتی بادی های ضد ویروسی و بیان IL-7 با متابولیسم رتینول را نشان می‌دهد. از این رو به نظر می‌رسد سلول‌های بنیادی مزانشمی می‌توانند همگام با درمان های فعلی HIV فرصتی را برای یک استراتژی ابتکاری و چند جانبه درمان HIV فراهم کنند. نتایج این مطالعه در 20 می 2021 در مجله JCI Insight منتشر شده است.

پایان مطلب/

https://insight.jci.org/articles/view/149033  

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه