تاریخ انتشار: شنبه 19 تیر 1400
سلول‌های بنیادی خون‌ساز منجر به تهاجمی‌تر شدن سلول‌های سرطانی در مغز می‌شوند

دانشمندان موفق به کشف سلول‌های بنیادی خونساز در محیط اطراف تهاجمی ترین شکل تومور مغزی (گلیوبلاستوما) شدند که تقسیم سلول‌های سرطانی را تقویت کرده و هم‌زمان پاسخ ایمنی در برابر تومور را سرکوب می‌کنند.

به گزارش بنیان، گلیوبلاستوما شایع‌ترین تومور خطرناک مغز در بزرگسالان است. سلول‌های توموری در این سرطان، به طور گسترده‌ای به بافت سالم مغز نفوذ می‌کنند، از این رو ریشه کنی‌ آن‌ها به کمک جراحی تقریباً غیرممکن است. این‌ سلول‌های توموری همچنین از ترکیب جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز سرپیچی کرده و معمولاً بدون کنترل به رشد خود ادامه می‌دهند. درمان‌های ایمنی که در برخی موارد در انواع دیگر سرطان منجر به نتایج خوبی شده‌اند تاکنون هیچ تاثیری بر این تومورهای بدخیم مغزی نداشته اند. به نظر می‌رسد سلول‌های توموری در گلیوبلاستوما، محیطی را ایجاد می‌کنند که به طور فعال پاسخ‌های ایمنی را سرکوب می‌کند. محققان موسسه DKTK با بررسی نمونه‌های بافتی 217 بیمار مبتلا به گلیوبلاستوما و 17 نمونه از بافت سالم مغز موفق به شناسایی سلول‌های بنیادی و پیش ساز خونساز در تمام نمونه های تومور بدخیم شدند، در حالی که این نوع سلول در نمونه های بافت سالم یافت نشد.

سلول‌های بنیادی خونساز در حالت طبیعی در مغز استخوان یافت می‌شوند و انواع مختلف سلول‌های خونی را برای بدن تأمین می‌کنند در حالی که تا کنون شواهدی از حضور این سلول‌ها در سرطان مغزی گزارش نشده است. به نظر می‌رسد این سلول‌های بنیادی خونساز دارای ویژگی‌های کشنده‌ای هستند، آن‌ها سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و هم‌زمان رشد تومور را تحریک می‌کنند. همچنین وقتی محققان سلول‌های بنیادی خونساز مرتبط با تومور را در پتری دیش حاوی سلول‌های گلیوبلاستوما کشت دادند مشاهده کردند که تقسیم سلول‌های توموری افزایش یافته و هم‌زمان سلول‌ها مقادیر زیادی از مولکول PD-L1 را که به عنوان "ترمز ایمنی" شناخته می‌شود در سطح خود بیان می‌کنند. نتایچ این مطالعه در 23 جون 2021 در مجله nature communications منتشر شده است.