تاریخ انتشار: دوشنبه 21 تیر 1400
سلول های سرطانی برای حفظ بقا خود را می خورند!

  سلول های سرطانی برای حفظ بقا خود را می خورند!

پژوهش ها نشان می دهد سلول های سرطانی برای اینکه از آسیب های تهدید کننده حیات جان سالم به در ببرند از تکنیکی استفاده می کنند که در آن بخش هایی از غشایی که آنها را احاطه کرده است می خورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، هم در سلول های طبیعی و هم در سلول های سرطانی، غشای سلول به عنوان پوست سلول عمل می کند و آسیب به غشا می تواند برای سلول کشنده باشد. بنابراین، آسیب به غشای سلول باید به سرعت ترمیم شود.

به تازگی یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه Copenhagen دانمارک نشان داده اند که سلول های سرطانی از روشی به نام ماکروپینوسیتوز برای ترمیم آسیب غشایی خود استفاده می کنند. طی این روش، غشای سالم سلول به سراسر منطقه آسیب دیده کشیده شده و طی چند دقیقه حفره‌ی تشکیل شده بسته می شود. سپس قسمت آسیب دیده‌ی غشای سلول به اجسام کروی کوچکی تقسیم شده و به معده‌ی سلول (لیزوزوم) منتقل شده و در آنجا تجزیه می شود.

 محققان در آزمایشگاه با استفاده از یک لیزر که حفره های کوچکی در غشا ایجاد می کند و باعث به راه افتادن ماکروپینوسیتوز می شود، به غشای سلول های سرطانی آسیب زدند. سپس دریافتند که اگر این فرآیند را با استفاده از موادی که مانع از تشکیل کُره های کوچک غشایی می شوند، مهار کنند، سلول سرطانی دیگر نمی تواند آسیب را ترمیم کند و می میرد. بنابراین، ممکن است ماکروپینوسیتوز در آینده به عنوان یک هدف درمانی مورد توجه قرار بگیرد.

هنگامی که سلول های سرطانی از طریق بافت های بدن پخش می شوند، بیشتر در معرض آسیب غشایی قرار می گیرند. محققان انجمن سرطان دانمارک قبلا نشان داده بودند که سلول های سرطانی می توانند از روش دیگری برای ترمیم غشا استفاده کنند.  با این حال، آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه می تواند نشان دهد که به ویژه سلول های سرطانی تهاجمی از ماکروپینوسیتوز استفاده می کنند. این امر ممکن است به این دلیل باشد که سلول سرطانی امکان استفاده مجدد از غشای آسیب دیده را پس از تجزیه در لیزوزوم داشته باشد. این نوع بازیافت برای سلول های سرطانی مفید خواهد بود، زیرا به طور مکرر تقسیم می شوند و برای سلول های جدید به مقدار زیادی انرژی و مواد نیاز دارند.

نتایچ این پژوهش در مجله معتبر علمی Science Advances در 2 جولای 2021 چاپ شده است.  اگرچه محققان اکنون نتایج جدید را منتشر کرده اند، اما تحقیقات آن ها در رابطه با چگونگی محافظت سلول های سرطانی از غشای خود همچنان ادامه دارد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://advances.sciencemag.org/content/7/27/eabg1969

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه