تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 تیر 1400
طوفان ابتلا به عفونت قارچی کشنده پس از کووید در هند

  طوفان ابتلا به عفونت قارچی کشنده پس از کووید در هند

موج دوم همه گیری COVID-19 در هند به افزایش ابتلا به نوعی بیماری قارچی پس از کووید دامن زده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از ساینس نیوز، مراکز درمانی در سراسر هند شاهد افزایش مراجعه‌ی افرادی هستند که پس از بهبود از COVID-19، مبتلا به عفونت قارچی نادر به نام موکورمیکوزیس شده‌اند. این قارچ می تواند به حفره بینی و سینوس‌ها حمله کند و در بعضی موارد حتی به مغز نیز برسد و مناطق آسیب دیده را سیاه کند. این بیماری می تواند بیماران را ناتوان کند و متاسفانه جان نیمی از افراد مبتلا به آن را می گیرد.

از ماه آوریل، عفونت های موکورمیکوز به طور سرسام آوری در سراسر هند افزایش یافته و بیش از 28000 مورد از 7 ژوئن به طور رسمی گزارش شده است. از این تعداد، 86 درصد بیماران مبتلا به COVID-19 بودند. گزارش رسانه‌های محلی در هند اکنون تخمین می زند که از 11 ژوئن، این تعداد به بیش از 31000 نفر خواهد رسید.

افراد مبتلا به COVID-19، به ویژه افرادی که در یک بخش مراقبت‌های ویژه قرار می گیرند، در حال حاضر در معرض عفونت های ثانویه هستند. کشورهای دیگر چون عمان نیز شیوع عفونت‌های قارچی پس از COVID-19 از جمله عفونت‌های موکورمیکوز را در بیماران COVID-19 گزارش کرده اند.

موکورلا، گروهی از قارچ‌های کپکی هستند که مسئول موكورمیكوزیس بوده و در آب  و هوای گرم و مرطوب مانند هند وجود دارد. بنابراین، حتی قبل از همه گیری میزان شیوع احتمالی آن در هند بسیار بیشتر از هر مکان دیگری در جهان بود. با این حال، این عفونت در بین افراد سالم بسیار نادر است. اما، ابتلا به بیماری‌های زمینه ای چون دیابت، بر هم خوردن فلور نرمال میکروبی بدن و یا مصرف داروهای تضعیف کننده ی سیستم ایمنی که شرایط را برای گسترش عفونت فراهم می کند از عوامل تشدید کننده ی احتمال ابتلا به این قارچ در بیماران کووید است.

داروی آمفوتریسین B لیپوزومال، داروی اصلی مورد استفاده در درمان موکورمایکوزیس می تواند رشد و گسترش قارچ را به سایر بافت ها متوقف کند. جراحی نیز می تواند بافت آسیب دیده را از بین برد. اما انجام این روش درمانی به تشخیص به موقع بستگی دارد، که تشخیص آن در شرایط کمبود امکانات دشوار است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-deadly-black-fungus-infection-india

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه