تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 22 تیر 1400
کشف واکسن جدید کرونا

واکسن پان کرونا با مکانیسم جدید علیه ویروسSARS-CoV-2 و SARS-CoV-1 کشف شد.

به گزارش بنیان، به تازگی در مؤسسه ی واکسن انسانی دانشگاه دوک واکسنی جدید علیه بیماری COVID-19 ساخته شده است که اثرات کارآمدی در برابر انواع عفونت های ویروس کرونا از جمله SARS-CoV-2 و همچنین SARS-CoV-1  در میمون و موش نشان داده است.

این واکسن جدید، واکسن pan-coronavirus نامیده می شود و باعث ایجاد آنتی بادی های خنثی کننده از طریق یک نانوذره می شود. این نانوذره از بخش هایی از ویروس کرونا تشکیل شده است که به آن اجازه می دهد تا به گیرنده های سلول بدن متصل شود و با یک تقویت کننده شیمیایی به نام ادجوانت همراه شده است. به نظر می رسد که نتایج موفقیت آمیز در پریمات ها به انسان نیز قابل تعمیم است. یافته های این پژوهش در مقاله‌ای در مجله Nature منتشر شده است.

پیش از این، واکسن های mRNA مبتنی بر تولید شده با این حال، جهش ها در ویروس نیز مدام در حال رخ دادن است، بنابراین  یافتن راهی برای حفظ اثر این واکسن ها ضروری است.

این واکسن نه تنها از ابتلا به SARS-CoV-2  محافظت می كند، بلكه آنتی بادی‌های ناشی از واكسن نیز واریانت های نگران کننده(VOC)*  را كه از انگلستان، آفریقای جنوبی و برزیل نشات گرفته اند، خنثی می كند. بر اساس مطالعات قبلی مربوط بهSARS ، بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا به نام SARS-CoV-1 محققان دریافتند، فردی که قبلا به SARS آلوده شده است؛ آنتی بادی هایی تولید کرده که قادر به خنثی سازی کروناویروس های مختلف است. بنابراین، وجود ویروس پان-کرونا امکان پذیر است.

نقطه قوت برای ویروس های کرونا دامین اتصال به گیرنده آنهاست که روی اسپایک پروتئن (متصل کننده‌ی ویروس به گیرنده های سلول انسانی) واقع شده است. این محل اتصال، ویروس را قادر می سازد تا وارد بدن شده و عفونت ایجاد کند. به علاوه، می تواند توسط آنتی بادی ها نیز هدف قرار گیرد.

تیم تحقیقاتی قسمتی خاص از جایگاه اتصال به گیرنده را که در SARS-CoV-2 وجود دارد، شناسایی کرده است. این بخش آن ها را در برابر آنتی بادی های خنثی کننده بسیار آسیب پذیر می کند.

این تیم با طراحی یک نانوذره آسیب پذیری این نقطه را نشان داد. این نانوذره با یک ملکول کوچک ادجوانت ترکیب می شود که به طور خاص، آگونیست toll-like رسپتور 7 و 8 تحت عنوان 3M-052 است که با آلوم فرموله شده. واکسن نانوذرات در آزمایشات روی میمون ها، 100٪ از عفونت COVID-19 جلوگیری کرد. همچنین، واکسن جدید نسبت به سایر واکسن ها یا عفونت طبیعی در انسان، میزان خنثی سازی قابل توجهی در حیوانات را به همراه داشت.

آن ها با برداشتن چندین نسخه از قسمت كوچكی از ویروس کرونا سیستم ایمنی بدن را به گونه ای افزایش داده که به آن پاسخ دهد. این کار نه تنها باعث افزایش توانایی بدن در مهار ویروس به هنگام عفونت می شود؛ بلکه، قسمت آسیب پذیر روی پروتئین spike را بیشتر هدف قرار می دهد. به همین دلیل است که این واکسن علیه SARS-CoV-1، SARS-CoV-2  و حداقل چهار واریانت رایج آن، به علاوه ویروس های کرونا در حیوانات مؤثر است.

VOC*: Variant Of Concern