تاریخ انتشار: پنجشنبه 31 تیر 1400
کووید طولانی در کودکان چیست
یادداشت

  کووید طولانی در کودکان چیست

کودکان نیز می توانند سندرم پس از کووید را تجربه کنند، اما مشخص نیست که این افراد تا چه اندازه تحت تأثیر کووید طولانی قرار دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، شیوع کرونا به ویژه واریانت دلتا در بین کودکان و جوانان در حال افزایش است. اگرچه بیشتر افراد مبتلا به کرونا طی چند هفته از بیماری بهبود می یابند؛ اما، برخی از افراد نیز عوارض پس از کووید را تجربه می کنند. شرایط پس از کووید طیف گسترده ای از علائم جدید، برگشت پذیر یا مستمر است که افراد پس از چهار هفته یا بیشتر از ابتلا به ویروس عامل کووید-19 آن را تجربه می کنند. حتی افرادی که علائم کووید-19 را در روزها یا هفته ها پس از آلوده شدن ندارند، می توانند به بیماری های بعد از کووید مبتلا شوند. این شرایط می توانند انواع مختلف از عوارض را برای مدت زمان متفاوت داشته باشند.

کووید طولانی شده ابتدا در میان بزرگسالان شناسایی شد. این بیماران از علائمی چون دشواری در تنفس یا تنگی نفس، خستگی یا ضعف، مشکل در فکر کردن یا تمرکز، سرفه کردن، درد قفسه سینه یا معده، سردرد، تپش قلب، درد مفصل یا عضله، اسهال، اختلالات خواب، تب، سرگیجه هنگام ایستادن، راش، تغییرات خلق و خوی، تغییر حس بویایی یا چشایی و تغییر در عادت ماهانه شکایت دارند.

همچنین، برخی از افراد عوارض چند ارگانی یا شرایط خود ایمنی را برای مدت طولانی تری تجربه می کنند که علائم آن هفته ها یا ماه ها پس از بیماری کووید ادامه دارد. اثرات چند ارگانيك مي تواند بيشتر بر قلب، ريه، كليه، پوست و مغز تأثير بگذارد. شرایط خود ایمنی نیز هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به سلول‌های سالم حمله کرده و باعث التهاب یا آسیب به بافت در قسمت های آسیب دیده بدن می شود. در موارد بسیار نادر، برخی از افراد که عمدتا کودکان هستند، در طی عفونت کووید یا بلافاصله پس از آن، سندرم التهابی چند سیستمی را تجربه می کنند که در آن اعضای مختلف بدن ملتهب می شوند. اگر فرد همچنان عوارض چند ارگانی یا علائم دیگر را تجربه کند، سندرم التهابی چند سیستمی می تواند منجر به کووید طولانی شود.

به نظر می رسد کودکان نیز دچارعوارض کووید طولانی می شوند. اما، هنوز شدت و شیوع آن مورد بحث است. اخیرا مطالعات جدید، تجربه‌ی علائمی چون سردرد، خستگی، اختلال خواب و علائم شبه سرماخوردگی را در کودکان 4 تا 12 هفته پس از ابتلای به کووید گزارش کرده اند.

طبق مطالعه‌ای درانگلستان 9.8 % از کودکان 2 تا 11 سال و 13% کودکان 12 تا 16 سال حداقل یکی از علائم کووید طولانی را 5 هفته پس از مثبت شدن تست کووید تجربه کرده‌اند. با این که این آمارها در مقایسه با آمار‌های گزارش شده در بزرگسالان فاصله دارد و ابتلای به کووید حاد نیز در کودکان نادر است؛ اما، به نظر می رسد بیشتر کودکانی که کووید حاد را تجربه کرده‌اند به کووید طولانی مبتلا شده‌اند. بررسی ایمونولوژیکی سرم کودکان با کووید طولانی نیز، وجود فاکتور‌‌های مربوط به التهاب مزمن به دنبال عفونت نشان داده است.

از طرفی نیز ممکن است مسائل روحی چون بسته شدن مدارس و یا ترومای ناشی از بیمارشدن اعضای خانواده و یا از دست دادن آن ها به علت کووید هم زمینه ساز مشاهده‌ی این عوارض در این کودکان باشد.

به طور كلی، در مورد شرایط مزمن بعد از ابتلای به ویروس کرونا اطلاعات كمی در دسترس است؛ زیرا، بیشتر توجه بالینی به مرحله حاد عفونت معطوف شده است. به هر جهت بررسی این مسئله، اهمیت واکسیناسیون در کودکان و ارزیابی امکان بازگشایی مدارس را گوش زد می کند.

پایان مطلب/

 

منبع

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/long-term-effects.html

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01935-7#ref-CR6

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2782164

https://www.thelancet.com/journals/eclinm/article/PIIS2589-5370(21)00299-6/fulltext

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه