تاریخ انتشار: شنبه 23 مرداد 1400
ابداع روشی جدید برای کاهش رد پیوند اعضا

  ابداع روشی جدید برای کاهش رد پیوند اعضا

محققان، از طریق پوشاندن عروق خونی عضو پیوندی با یک پلیمر مخصوص، روشی را برای کاهش رد پیوند اعضا ابداع کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، محققان دانشگاه British Columbia از طریق پوشاندن عروق خونی عضو پیوندی با یک پلیمر مخصوص، روشی را برای کاهش رد پیوند اعضا ابداع کردند. این کشف، ممکن است بتواند باعث حذف نیاز به داروهایی شود که برای سرکوب سیستم ایمنی بیمار استفاده می شوند تا به عضو پیوندی به عنوان یک جسم بیگانه حمله نکنند. این داروها معمولا عوارض جانبی جدی دارند.

به گفته دکترKizhakkedathu ، عروق خونی اعضای بدن ما به کمک پوششی از انواع مخصوصی از قندها که واکنش سیستم ایمنی را سرکوب می کنند، محافظت می شوند. اما طی روند آماده سازی اعضا برای پیوند، این قندها آسیب می بینند و دیگر قادر به انتقال پیام خود نیستند. این تیم تحقیقاتی نوعی پلیمر را سنتز کردند که از این قندها تقلید کند. آن ها همچنین یک فرآیند شیمیایی را به کمک آنزیم ها برای به کاربردن آن ها در عروق خونی ابداع کردند. این روش تاکنون فقط برای عروق خونی و کلیه های موش به کار رفته است و همچنان تا کارآزمایی بالینی در انسان ها سال های زیادی باقی است. با این حال محققان خوش بین هستند که این روش بتواند به همین خوبی برای ریه، قلب و سایر ارگان ها نیز عمل کند.

در این روش از گلیکوپلیمرهای سرکوب کننده ایمنی برای محافظت گلیکوکالیکس اندوتلیوم عروق عضو پیوندی استفاده شد. به طوری که توانست در غیاب استفاده از داروهای سیستمیک سرکوب کننده سیستم ایمنی، رد حاد و مزمن عضو پیوندی را در موش ها کاهش دهد. در موش های سینژنیک (syngenic) و آلوژنیک که پیوند کلیه دریافت کرده بودند، ویژگی های استری و سرکوب کننده سیستم ایمنی که در پلیمرهای متصل شده به عروق وجود داشت، به میزان زیادی اعضای پیوندی را از آسیب ایسکمیک و همچنین اتصال سلول های ایمنی که باعث سمیت ایمنی (immunocytotoxicity) می شوند، محافظت کرد. نتایج این پژوهش در 9 اوت 2021 در مجله معتبرNature Biomedical Engineering به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.nature.com/articles/s41551-021-00777-y

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه