تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مرداد 1400
مکانیسم کلیدی خواب سلول‌های بنیادی کشف شد

  مکانیسم کلیدی خواب سلول‌های بنیادی کشف شد

یافته‌های جدید دانشمندان سلول‌های بنیادی، درک وسیع‌تری از نحوه‌ی فعال شدن سلول‌های بنیادی خونساز خاموش ارائه می‌دهد که می‌تواند راه را برای درمان تعدادی از سرطان‌ها هموار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، محققان مرکز سرطان پرنسس مارگارت، با انجام یک مطالعه‌ی دقیق مولکولی بر روی لیزوزوم ها (اندامک های متصل به غشا که در همه سلول ها یافت می‌شوند) به کشفیات جدیدی دست یافته اند. زمانی تصور می‌شد که لیزوزوم ها فقط "سطل زباله‌ی" سلول‌های بنیادی هستند، مواد زائد را بازیافت و بازسازی سلولی را تنظیم می‌کنند. اما یافته‌های این تحقیقات تیم حاکی از آن است که لیزوزوم به عنوان مراکز اصلی پیام‌رسانی عمل کرده و فعالیت سلول‌های بنیادی خونساز با طول عمر بالا و قابلیت خودنوزایی را تنظیم می‌کنند.

این محققان در جستجوی این بوده‌اند که چرا یک سلول بنیادی خونساز می‌تواند سال ها در حالت خفته بماند و چگونه لیزوزوم به طور مداوم حتی در حالت عمیقاً غیرفعال، به عنوان یک حسگر عمل می‌کند. تیم پرنسس مارگارت دریافتند که لیزوزوم حتی در شرایط خفتگی سلول، هنوز بسیار فعال است و به عنوان اندامک دخیل در رشد و انتقال مواد مغذی این امکان را فراهم می‌کند که سلول در خواب بماند.

از این یافته‌ها می‌توان در کنترل تعادل بین خواب سلول‌های بنیادی و زمانی که به بیداری و فعالیت آنها برای کمک به تامین مجدد خون نیاز هست، استفاده کرد. نتایج این مطالعه 2 آگوست در ژورنالCell Stem Cell  منتشر شده است. به عقیده نویسنده اول مقاله، دکتر گارسیا پرات، لیزوزوم‌ها به طور بالقوه می توانند به عنوان یک هدف درمانی مورد استفاده قرار گیرند.

سالانه ده ها هزار نفر در سراسر جهان برای کمک به مبارزه با سرطان خون، پیوند مغز استخوان دریافت می‌کنند. در این بیماران از دوزهای بالای شیمی درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می شود، اما در عین حال سلول‌های بنیادی مورد نیاز برای تولید خون نیز از بین می‌روند. پس از انجام مراحل شیمی درمانی، برای بازسازی سلول‌های خونی، از پیوند سلول‌های بنیادی استفاده می شود؛ اما یافتن اهداکننده‌ی مناسب می تواند چالش برانگیز باشد. خون بندناف به عنوان منبع غنی از سلولهای بنیادی، ارزش قابل توجهی دارد، اما تعداد سلول‌های بنیادی اغلب برای بیماران بزرگسال بسیار کم است. درک نحوه‌ی فعال‌سازی و ازدیاد سلول‌های‌ بنیادی به صورت کنترل شده، می‌تواند خون بند ناف را تا حد زیادی مفید و قابل استفاده کند.

گاهی سلول های بنیادی به دلیل بیماری، التهاب یا درمان دارویی به طور نابجا فعال می‌شوند. توانایی کنترل خواب و بیداری سلول‌های بنیادی در این شرایط مفید بوده و  به بازگرداندن حالت خفتگی برای حفظ این سلول‌های با ارزش، کمک می‌کند  علاوه بر این، از یافته‌های این دانشمندان برای شناخت کامل سلول‌‌های سرطان خون که از سلول های بنیادی سالم تقلید و از درمان فرار می‌کنند، می‌توان استفاده کرد.

پایان مطلب/

لینک منبع: https://www.cell.com/cell-stem-cell/fulltext/S1934-5909(21)00288-5

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه