تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 شهریور 1400
کشف هدفی امیدبخش در درمان سرطان تخمدان

  کشف هدفی امیدبخش در درمان سرطان تخمدان

دانشمندان موفق به کشف ژنی شدند که نقش اساسی در پیشرفت سرطان تخمدان دارد و مهار آن می‌تواند یک رویکرد درمانی جدید برای این بیماری ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، سرطان تخمدان یکی از کشنده ترین انواع سرطان است. میزان بقای پنج ساله برای بیماران مبتلا به فرم پیشرفته بیماری بین 10 تا 30 است. در حالی که این بیماری می تواند در هر سنی رخ دهد میزان شیوع آن در زنان 50 تا 60 ساله بالاتراست.

مطالعات قبلی نشان داده است که ژنی به نام DOT1L در بسیاری از انواع سرطان بیان بیش از حد بیان دارد. در مطالعه حاضر، دانشمندان به بررسی الگوی بیان این ژن در سرطان تخمدان و نقش آن به عنوان یک هدف دارویی پرداخته‌اند. برای انجام این کار، آن‌ها مجموعه داده‌های عمومی موجود از بیماران مبتلا به سرطان تخمدان را بررسی کرده و دریافتند که میزان mRNA DOT1L در نمونه‌های سرطانی تخمدان نسبت به بافت‌های کنترل بیشتر بوده است. آن‌ها همچنین دریافتند که در بیماران مبتلا به تومورهای تخمدانی با بیان بالا DOT1L نسبت به بیماران با بیان پایین DOT1L نرخ متوسط میزان بقا پایین‌تر است.

آزمایشات بالینی نشان داده است که استفاده از داروی EPZ-5676، یک مهار کننده DOT1L ، در درمان سرطان خونMLL  موثر بوده است. بنابراین محققان آزمایشاتی را برای مشاهده نحوه تعامل این دارو با سلول های سرطانی تخمدان انجام دادند و دریافتند که این دارو می‌تواند رشد تومور سرطان تخمدان را هم در مدل‌های سلولی و هم در مدل زنوگرافت موش مهار کند. با بررسی مدل‌های سلولی، محققان دریافتند که مهار DOT1L سطح متابولیت‌های ضروری در سلول‌های سرطانی تخمدان را کاهش می‌دهد. همچنین با تنظیم ژن‌های دخیل در مرگ برنامه ریزی شده سلولی، آپوپتوز را در سلول‌های سرطانی تخمدان افزایش می‌دهد. در برخی از رده‌های سلولی مورد آزمایش، مهار کننده DOT1L بیان لیگاندهای اختصاصی سلول‌های ایمنی کشنده طبیعی را نیز در سطح سلول‌های سرطانی تنظیم کرده است.

این نتایج نشان می‌دهد که DOT1L ممکن است یک هدف دارویی  امیدبخش برای درمان سرطان تخمدان باشد. نتایج این مطالعه در 12 جولای 2021 در مجله Oncogenesis منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.nature.com/articles/s41389-021-00339-6

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه