تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 06 مهر 1400
مقابله با ویروس HIV با استفاده از اگزوزوم ها

  مقابله با ویروس HIV با استفاده از اگزوزوم ها

محققان از روشی مبتنی بر اگزوزوم برای انسداد ویروس HIV در موش ها استفاده کردند که می تواند میزان HIV را در مغز استخوان، طحال و مغز موش‌ ها پس از درمان کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، ویروس HIV  با آلوده کردن نوعی گلبول سفید در بدن که برای مبارزه با عفونت ضروری است، به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. در صورتی که اقدام درمانی انجام نشود،HIV  می تواند این گلبول های سفید خون را از بین ببرد و توانایی بدن را در ایجاد پاسخ ایمنی کاهش دهد و در نهایت منجر به ایدز شود.

اگرچه محققان در حال توسعه درمان های جدید برای درمان HIV  و ایدز هستند، اما این درمان ها به دلایل زیادی چالش برانگیز هستند. یکی از دلایلی که وجود دارد این است که HIV می تواند وارد حالت خفته شود، در بدن پنهان شده و از درمان فرار کند، اما بعدا دوباره فعال می شود. دسترسی به ویروسHIV  پنهان شده در مغز بسیار دشوار است، زیرا سد خونی مغزی اغلب از ورود درمان به این بافت ها جلوگیری می کند.

اخیرا، محققان انستیتو ملی بهداشت روان (NIMH) از اگزوزوم ها (نانوذرات کوچکی که قادر به جذب توسط سلول ها هستند)، برای انتقال نوعی پروتئین جدید به سلول های موش های آلوده به HIV استفاده کردند. این پروتئین، یک پروتئین نوترکیب ضد HIV به نام ZPAMt است که توسط اگزوزوم ها به سلول های الوده به ویروس وارد می شود. پروتئین ZPAMt ، سپس به ناحیه LTR از ماده ژنتیکی HIV متصل شده و از همانندسازی آن جلوگیری می کند، در نتیجه سطح HIV در مغز استخوان، طحال و مغز کاهش می یابد.

به گفته محققان، این نتایج پتانسیل مهندسی اگزوزوم را برای ارائه درمان های مبتنی بر اپی ژنتیک نشان می دهد که می تواند بیان ژن HIV را در بافت های مغز خاموش کند، ناحیه ای که ویروس HIV می تواند از درمان های HIV مخفی شود.

نتایج این مطالعه در سپتامبر 2021 در Nature Communications منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.nature.com/articles/s41467-021-25839-2

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه