تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1400
تولید دستگاه‌های جدید برای محافظت از سلول‌های تولید کننده انسولین در مبتلایان به دیابت

  تولید دستگاه‌های جدید برای محافظت از سلول‌های تولید کننده انسولین در مبتلایان به دیابت

محققان موفق به تولید دستگاه‌های macroincapsulation شدند که از سلول‌های تولید کننده انسولین در لوزالمعده محافظت می کند و با بهبود تغذیه، بقای آن‌ها را افزایش می‌دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، بیش از 40 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت نوع 1 هستند. دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمن است که در آن سلول‌های β تولید کننده انسولین در لوزالمعده توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند. به لطف پیشرفت‌های اخیر در حوزه پزشکی بازساختی، محققان موفق به تولید منبع نامحدود سلول‌های شبه β شدند که می‌توانند با ترشح انسولین به گلوکز واکنش نشان دهند، اما چالش بعدی این است که این سلول‌ها را به گونه ای وارد بدن کنیم که کمترین میزان تهاجم و بالاترین طول عمر و عملکرد را کسب کنند.

از جمله روش‌های درمانی جدید برای انتقال سلول‌ها استفاده از دستگاه‌های macroincapsulation  (MED)  است که محفظه‌هایی برای نگهداری و محافظت از سلول‌های ترشح کننده انسولین طراحی شده است، در حالی که اجازه عبور مواد مغذی را می‌دهد. اما MED ها دارای محدودیت‌های متعددی هستند استفاده از چنین دستگاه‌هایی در انسان چالش برانگیز است. MEDهای فعلی وابسته به انتشار هستند، مواد مغذی در سطح غشای خارجی دستگاه پخش می‌شوند و فقط تعدادی از سلول‌ها نزدیک به غشا قادر به جذب مواد مغذی و اکسیژن دریافت بوده و به نوبه خود انسولین ترشح کنند در صورتی که بسیاری از سلول‌ها پس از مدتی به علت نرسیدن مواد مغذی می‌میرند.

به تازگی MED هایی طراحی شده است که  در آن‌ها تأمین مواد مغذی به صورت همرفت و از طریق جریان مایع مداوم به سلول‌های محصور شده صورت می‌گیرد و به لایه‌های متعددی از سلول‌ها امکان رشد و زنده ماندن می‌دهد. نمونه اولیه دستگاه دو اتاق دارد، یک اتاق تعادل که مواد مغذی را از محیط اطراف جمع آوری می‌کند و یک اتاق سلولی که سلول‌های محافظت شده را در خود جای می‌دهد. اتاق تعادل، غشایی نیمه تراوا با منافذی است که اجازه ورود مایعات را می‌دهد و اتاق سلولی به طور انتخابی امکان انتقال مواد مغذی را فراهم کرده و در برابر پاسخ‌های ایمنی از سلول‌ها محافظت می‌کند. در مدل حیوانی با استفاده ازاین دستگاه، بقای سلول، حساسیت به گلوکز و ترشح به موقع انسولین افزایش یافته و به سرعت به سطح قند خون در عرض دو روز پس از کاشت پایین می‌آمده است. استفاده از این دستگاه می تواند موفقیت درمان‌های جایگزینی سلول β را برای کمک به بسیاری از بیماران T1D افزایش دهد. نتایج این مطالعه در سپتامبر 2021 در مجله PNAS منتشر شده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.pnas.org/content/118/37/e2101258118/tab-article-info

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه