تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 شهریور 1392
کشف جهش ژن از بین برنده احساس درد

  کشف جهش ژن از بین برنده احساس درد

دانشمندان جهش ژن مسئول ایجاد عدم حساسیت به درد در انسان را کشف کردند. این ژن مربوط به کانال های انتقال دهنده سدیم به نام SCN11A می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily یک گروه تحقیقاتی در اروپا به جهش ژنی پی بردند که مسئول ایجاد شرایطی است که منجر به عدم احساس درد در انسان می گردد. آنها در مطالعه خود ژن های دختری را که ناتوان از احساس درد بود با والدینش که احساس درد داشتند، مقایسه کردند و ژنی را که بین آنها متفاوت بود، یافتند.

تحریک نوسی سپتورها- نورون های واقع در پوست و دیگر نواحی بدن که اطلاعات حسی را منتقل می کنند- موجب احساس درد می شود. ژنی که این گروه کشف کردند مسئول تکوین کانال های SCN11A می باشد. نوسی سپتورها دارای سه نوع از این کانال ها ، به نام های SCN9A، SCN10Aو SCN11A می باشند. هر یک از این کانال ها به عنوان گذرگاهی برای یون های سدیم عمل می کنند و مسیری را برای انتقال اطلاعات به نخاع و مغز فراهم می کنند. مشکل کانال های SCN9A, SCN10A این است که بدلیل ناتوانی در انتقال یون های سدیم موجب عدم حساسیت به درد می شوند. این مطالعه جدید پیشنهاد می کند که جهش در ژن SCN11A که در مسیر آپوپتوز فعال است، موجب تحریکات نورونی بسیار زیاد و مهار عبور یون ها می گردد. عدم توانایی احساس درد شرایطی را بوجود می آورد که منجر به آسیب های بسیاری می شود. این افراد تمایل به سوزاندن خود، پارگی و شرکت در فعالیت هایی که موجب شکستگی استخوان می گردد، دارند. با مقایسه ژن های این فرد با ژن های والدینش دانشمندان موفق به کشف ژن مسئول این شرایط شدند. جهشی که منجر به تشکیل اشتباه کانال SCN11A می شود. دانشمندان  با ایجاد جهش این نوع ژن در موشی ،رفتار آنها را بررسی کردند. این موش ها بعد ازمدتی ،شروع  به ایجاد جراحت هایی شبیه آنچه درافرادی با عدم احساس درد مشاهده شد،کردند اما یک تفاوت در اینجا وجود داشت و آن این بود که تغییرات در ژن مسئول ایجاد کانال های SCN11A توقف کامل احساس را موجب نمی شود.

 شناسایی ژن های صحیح در انسان ممکن است منجر به تولید انواع جدیدی از مسکن ها شود که به طور موقت احساس درد را متوقف می کنند، پیشرفتی که اثرات عمیقی بر انسان هایی که درد را تجربه کرده اند، خواهد داشت.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه