تاریخ انتشار: یکشنبه 31 شهریور 1392
کشف ژن مسئول پاک شدن حافظه های قدیمی

  کشف ژن مسئول پاک شدن حافظه های قدیمی

محققین موفق به شناسایی ژن Tet1 شده اند که وظیفه آن حفظ متیلاسیون در یک سطح پایین است و از این طریق در ایجاد حافظه جدید دخالت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medindia، ژنی که برای فرایند از بین رفتن حافظه مهم است به وسیله دانشمندان شناسایی شده است.  یک مطالعه صورت گرفته درMIT نشان داده است که افزایش فعالیت این ژن شناخته شده تحت عنوان Tet1، ممکن است  برای افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)  مفید باشد که این عمل را از طریق آسان تر کردن  جایگزینی خاطرات ترسناک با خاطرات مثبت تر انجام می دهد.

محققین به مطالعه موش هایی پرداختند که در آن ها Tet1 ناک اوت شده بود. ژن Tet1 و سایر پروتئین های Tet به تنظیم تغییرات DNA کمک می کنند که تعیین می کند که یک ژن باید بیان شود یا خیر. این دانشمندان دریافتند که موش های فاقد Tet1 به طور کامل قادر هستند حافظه را شکل دهند و کارهای جدیدی را یاد بگیرند. از طرف دیگر، وقتی گروه شروع به مطالعه از بین رفتن حافظه کرد، تفاوت های مهمی بدست آمد.

برای اندازه گیری توانایی موش برای خاموشی حافظه ها، محققین برای موش ها شرایطی مشابه یک قفس ترس ایجاد کردند که آن ها شوک ملایمی را دریافت می کردند. هنگامی که حافظه شکل گرفت، محققین موش ها را درون قفس قرار دادند اما شوکی را وارد نکردند. بعد از مدتی، موش با سطح Tet1 نرمال ترس خود از قفس را از دست داد و حافظه جدید جایگزین خاطرات قدیمی شد. بنابراین چیزی که طی از دست دادن حافظه اتفاق می افتد، پاک شدن حافظه اصلی نیست. ردپایی از خاطره گذشته به موش می گوید که این مکان خطرناک است اما خاطرات جدید موش را آگاه می سازد که این مکان واقعا امن است. در این جا دو گزینه از حافظه وجود دارد که با هم رقابت می کنند.

در موش های طبیعی، حافظه جدید برنده می شود. از طرف دیگر موش های فاقد Tet1 ترسو باقی می مانند. در مجموعه ای از آزمایشات دیگر که شامل حافظه مکانی است. محققین دریافتند که موش های فاقد ژن Tet1 قادر به یادگیری مسیر پر پیچ وخم  هستند اما قادر به خاموش کردن حافظه نیستند.

این یافته ها پیشنهاد می کند که سطح آستانه ای متیلاسیون برای رخ دادن بیان ژن ضروری است و وظیفه Tet1 حفظ متیلاسیون در سطح پایین است که تضمین می کند که ژن های لازم برای تشکیل حافظه مهیا هستند و آماده بیان شدن در هر لحظه هستند که احتیاج باشد.

این مطالعه در مجله Neuron به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه