تاریخ انتشار: یکشنبه 31 شهریور 1392
امکان تولید داروی جدید ضد سرطان

  امکان تولید داروی جدید ضد سرطان

درک اهمیت تلومراز مشکل است آنزیمی که در پیری و تقسیم کنترل نشده منجر به سرطان، نقش دارد. در تلاشی برای فهم و کنترل فعالیت تلومراز، محققان یک موتیف (توالی کوتاه وتقریبا ثابت در ساختمان پروتئین ها) پروتئینی به نام TFLYرا کشف کرده اند که برای عملکرد تلومراز بسیار مهم است. تغییر در این موتیف موجب اختلال در عملکرد تلومراز می شود. یافته ای که محققان را به شناسایی مهارکنندگان تلومراز برای درمان سرطان امیدوار کرده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، آنزیم تلومراز ترکیبی از RNA و پروتئین است که پروتئین آن از RNA به عنوان الگو استفاده می کند تا قطعات یکسانی از جنس DNA را به انتهای کروموزوم ها اضافه کند.

موتیفی که اخیرا شناسایی شده قسمتی از ساختار پروتئینی تلومراز است که فعالیت آنزیم را در مهره دارانی نظیر انسان کنترل می کند. اگر اسید آمینه های این موتیف تغییر داده شوند، فعالیت آنزیم مختل می شود. پژوهشگران معتقدند با این اطلاعات می توان داروهایی تولید کرد که در سلول های سرطانی فعالیت آنزیم تلومراز را بر هم می زند.

 تلومراز آنزیمی است که همانند سازی انتهای کروموزوم ها را که تلومرنامیده می شوند، به عهده دارد. این آنزیم در اغلب سلول های بالغ فعالیتی ندارد اما در برخی سول ها نظیر سلول های بنیادی همچنان فعال است. عدم فعالیت این آنزیم باعث می شود هر سلول بعد از 55-50 بار تقسیم ،توانایی تکثیر را از دست بدهد. مطالعات  نشان می دهد حدودا در 90 درصد سرطان ها تلومراز مجددا فعال می شود بنابراین مهار فعالیت تلومراز می تواند راه حل مناسبی برای مبارزه با انواع زیادی از سرطان ها باشد. قسمتی از ساختمان آنزیم که به RNA متصل می شود TRBD نام دارد و تا کنون در بسیاری از تحقیقات برای هدف قرار دادن آنزیم مورد توجه بوده است. در مطالعه مورد نظر بخشی  از TRBD که در انتهای N آن قرار دارد حاوی موتیف TFLY است که توسط این گروه تحقیقاتی شناسایی شده است. TFLYبه RNA متصل شده و در شکل گیری ساختار RNA-protein  در آنزیم مهم است. این ساختار برای عملکرد آنزیم ضروری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه