تاریخ انتشار: دوشنبه 29 مهر 1392
درمان آنوریسم های مغزی بصورت اندووسکولار (درون رگ) برای نخستین بار در جنوب کشور

  درمان آنوریسم های مغزی بصورت اندووسکولار (درون رگ) برای نخستین بار در جنوب کشور

درمان آنوریسم های مغزی به صورت اندووسکولار (درون رگ) برای نخستین بار در جنوب کشور توسط متخصصان در شیراز امکان پذیر شد .
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان ، دکتر افشین برهانی حقیقی ، عضو هیات علمی دانشگاه در این خصوص گفت : آنوریسم های مغزی بزرگ شدن های بادکنک مانند دیواره سرخرگ های مغزی هستند که در صورت پاره شدن موجب خونریزی تحت عنکبوتیه ای می گردند.
وی که رییس تیم درمان آنوریسم های مغزی به صورت اندووسکولار می باشد ، افزود: این بیماری بسیار بدخیم است و مرگ و میر بالایی را به همراه دارد ، بنابراین آنوریسم های مغزی باید پیش از پاره شدن ، پیدا شوند و در صورت داشتن ویژگی های خاص مورد درمان قرار گیرند.
دکتر برهانی حقیقی اظهار داشت : درمان های پیشین آنوریسم ها شامل بستن با کلیپ و یا پرکردن با کویل بوده است و جدیدترین درمان آنوریسم های مغزی استفاده از استنت های خاص به نام استنت های منحرف کننده جریان ( flow divertor) می باشند که برای نخستین بار در جنوب کشور در شیراز برای 2 بیمار که از آنوریسم مغزی رنج می بردند ، انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در هر دو بیمار ، عمل بدون هیچگونه عارضه و با موفقیت کامل پایان یافت ، افزود: در انجام این شیوه درمانی علاوه بر دکتر عبدالحمید شریعت ، دکتر بهمن وراوی پور از شیراز ، دکتر عسکری قربانی نیز از دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مهمان حضور داشتند.
وی در گفتگو با وب دا تصریح کرد: پیش از این برای این گونه بیماران جراحی باز و انجام کلیپ صورت می گرفت که هنوز هم در مورد بعضی از آنوریسم ها استفاده از آن به عنوان درمان علمی و منطقی محسوب می شود .
دکتر برهانی حقیقی گفت : در شیوه جدید درمان به جای اینکه گردن آنوریسم طی عمل جراحی بسته شود یا در داخل آنوریسم سیستم های کوچکی به نام کویل قرار داده شود ، مسیر عبور خون به داخل آنوریسم با استنت خاصی به نام استنت منحرف کننده جریان خون از انوریسم دور می گردد و در نتیجه داخل آنوریسم به تدریج منعقد می شود و خطر خونریزی از بین می رود.
وی در زمینه مزیت شیوه جدید نسبت به قبل ، اظهار داشت : این شیوه جدید برای آنوریسم هایی که در منطقه ای از مغز است که در دسترس جراح نمی باشد ، قابل انجام است که با توجه به اینکه نیاز به بازشدن جمجمه بیمار نیست ، تعداد روزهای بستری کمتر می شود.
دکتر برهانی حقیقی افزود: پیشنهاد می شود تمامی افراد در صورت ابتلا به سردردهای شدید ناگهانی یا اختلالات ناگهانی حرکات چشم و یا وجود انوریسم در عکسبرداری های مغزی مانند سی تی اسکن و ام آر آی ، حتما به پزشکان متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایند تا در صورت وجود مشکل مراحل درمان به موقع انجام شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه