تاریخ انتشار: پنجشنبه 15 دی 1390
قانونی برای حل چالش های رحم جایگزین نداریم

  قانونی برای حل چالش های رحم جایگزین نداریم

دبیر کمیته اخلاق پزشکی رویان  گفت: درحال حاضر مهمترین چالش ما در موضوع رحم جایگزین عدم وجود قانون است. اگر قانونی در این باره تدوین شود برای بسیاری از مشکلات راهکار پیدا می شود.
امتیاز: Article Rating

دکتر رضا عمانی سامانی  پزشک و دانشجوی مقطع PhD اخلاق پزشکی در گفتگو با بنیان در باره همایش سالانه اخلاق و حقوق بارداری اظهار داشت: افرادی با تخصص های مختلف فقه، حقوق، پزشکی و علوم اجتماعی دور هم جمع شده اند تا مشکلات و چالش هایی که در راه درمان ناباروری از طریق رحم جایگزین هست بیان و در صورت امکان راهکارهایی برای آن به دست آورند.

وی با اشاره به عدم وجود قانونی برای حل چالش های رحم جایگزین بیان داشت: با توجه به این مطلب، به فتاوی علما می توانیم تکیه کنیم که البته فتاوی آنها در این باره متفاوت است و طبیعتا روزی فرا می رسد که بیمار مقلد یک مرجع است و پزشک مقلد مرجع دیگر که مشکلاتی را برای هر دو به وجود می آورد.

مدیر گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری پژوهشگاه رویان تصریح کرد: 6 گروه مرجع تقلید داریم. یک گروه از جمله آیت الله منتظری، درمان ناباروری را از پایه حرام می دانند. گروهی فقط بین زن و شوهر این را قبول دارند و حضور شخص دیگر به صورت رحم جایگزین ویا با اهدا مخالفند. گروهی اهدای تخمک را قبول دارند اهدای اسپرم و جنین را قبول ندارند. یک گروه اهدای جنین را قبول دارند و اهدای اسپرم را نمی پذیرند.

دکتر سامانی ادامه داد: شناسنامه این بچه ها هم از دیگر معضلات ما است. طبق دستورالعمل، کسی که زایمان می کند مادر محسوب می شود اما در رحم جایگزین مادر کس دیگری است و قرار است فرد دیگری کودک را به دنیا آورد لذا گواهی ولادت به نام مادر جانشین صادر می شود و طبیعتا شناسنامه هم به نام او گرفته می شود و این معضلی است که راهکاری برای آن متصور نیستیم.

وی برای حل این مشکل در حال حاضر گفت: کارهایی که انجام می شود کارهای غیرقانونی است. شخص رحم جانشین با شناسنامه فرد درخواست کننده در بیمارستان بستری می شود واگر بلایی سرش بیاید ، در حقیقت بلا سر فردی آمده که شناسنامه اش آنجاست.

به گفته دکتر سامانی مادرهای جایگزین هنوز در فرهنگ ما جانیافتاده اند و نادر کسانی وجود دارند که به دلیل ضعف مالی و یا برای رضای خدا برای اینکه خانواده دیگری از نعمت فرزند برخوردار شوند این را قبول می کنند و چون هنوز در کشور شناخته شده نیست با مشکلاتی همراه است.

وی درباره سازماندهی افراد درخواست کننده برای اجاره رحم گفت: پژوهشگاه رویان این افراد را سازماندهی نمی کند بلکه خود افراد مراجعه می کنند.

دکتر سامانی شرایط پزشکی و شرایط اجتماعی که فرد رحم جایگزین باید داشته باشد شامل موارد متعددی از جمله متاهل و دارای همسر بودن فرد عنوان کردو گفت: چون از نظر جامعه حامله شدن فرد فاقد شوهر مساله است و باید شخصی هم باشد تا از این زن حامله حمایت کند فرد باید همسر داشته باشد.

دبیر کمیته اخلاق پزشکی رویان درباره هزینه های اجازه رحم گفت: این کار چون قرار داد آزاد بین دو نفر است توسط خودشان توافق می شود. 8 الی 9 میلیون برای کل کار و یک هزینه ماهانه برای رفع نیازهای این 9 ماه به این خانم داده می شود.

پایان مطلب/

 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه