تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 آبان 1392
درمان رتینوپاتی دیابتی به کمک سلول های بنیادی امیدوار کننده است
فوق تخصص غدد و متابولیسم

  درمان رتینوپاتی دیابتی به کمک سلول های بنیادی امیدوار کننده است

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: هنوز نتايج دقيقی در مورد درمان مبتلایان به رتینوپاتی به وسيله سلول‌های بنيادی در كشور ارائه نشده اما تحقیقاتی را در این زمینه انجام گرفته و نتایج امیدوار کننده ای را به همراه داشته است.
امتیاز: Article Rating

دکتر فاطمه محمد بیگی در این باره به خبرنگار بنیان گفت: طی 15 سال گذشته، تحقيقات بسياری در حوزه درمان رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy) با سلول‌های بنيادی در جهان صورت گرفته است و در ايران اين تحقيقات عمر 5 ساله دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای تاثير پیوند اتولوگ سلولهای مزانشیمال بر بهبودی رتينوپاتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک ، از بيمار خواسته می شود كه قند خون خود را به مدت یک ماه کنترل کند. سپس از مغز استخوان بیماران مبتلا سلولهای بنیادی مزانشیمال گرفته وکشت داده می شود.
 او ادامه داد: تزریقی با حجم دو میلیون سلول مزانشیمال بر روی بیمار انجام می شود و در فواصل یک هفته ،یک، دو،شش و نه ماه پس از تزريق بيماران از لحاظ قطر فيبرهای عصبی در سر عصب بینایی،جريان خون رتين و شدت بینایی معاينه می شوند . انتظار می رود با جایگزینی این سلول ها و تبدیل آنها به سلول های رتین و تنظیم سیستم ایمنی که نقش مهمی در پیشرفت بهبودی بیماری دیابت دارد،کارکرد چشم در این بیماران بهبود یابد.

محمد بیگی با اشاره به اینکه میلیون ها نفر از افراد دیابتی درسراسر جهان در معرض خطر ازدست دادن بینایی خود هستند، تصریح کرد: رگ های خونی چشم به علت بالا بودن قند خون مسدود شده و قطع جریان خون در شبکیه چشم باعث آسیب رسیدن به سلول های بینایی و اختلال دید می شود و سرانجام در صورت عدم درمان به موقع می تواند منجر به کوری شود که به این بیماری رتينوپاتی گفته می شود.
این فوق تخصص غدد با تاکید بر اینکه  ديابت روی بينايی نيز اثر می گذارد و به آب مرواريد و آب سياه منجر می شود ، عنوان کرد: روشهای تشخيصی و درمانی جديدی برای تشخيص زودرس و درمان سريع مشكلات بينايی در افراد مبتلا به دیابت وجود دارد كه می تواند از پيشرفت ضايعات چشمی جلوگيری کند و معاینه‌های منظم توسط چشم‌پزشک می‌تواند این شرایط را در مراحل ابتدایی شناسایی کند.
او اظهار کرد: جراحی با ليزر يا ليزر درمانی و برداشتن زجاجيه می تواند شبکیه آسیب دیده  را احیا و از رتینوپاتی دیابتی جلوگیری کند که در نهایت ریسک از دست دادن بینایی را در این بیماران کاهش می دهد.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه