تاریخ انتشار: شنبه 25 آبان 1392
سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد
رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی:

  سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد

رئیس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: سرطان پستان در حال حاضر یک بیماری قابل درمان تلقی می شود و بسیاری از بیماران به ویژه آنهایی که در مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه می کنند و درمان صحیح برایشان انجام می شود ، به طور کامل بهبود یافته و به زندگی طبیعی باز می گردند.
امتیاز: Article Rating

دكتر محمداسماعیل اكبری در   گفتگو با خبرنگار بنیان تصریح کرد: سرطان سینه شایع ترین سرطانی است که زنان به آن مبتلا می شوند و متاسفانه سن ابتلا به آن در کشور ما حدود 10 سال کاهش یافته است که در بسياری از موارد به علت آگاهی نداشتن  از علائم بيماری، افراد مبتلا در مراحل پيشرفته تری به پزشک مراجعه می کنند.
 این فوق تخصص جراحی غدد سرطان با اشاره به اینکه هنوز عوامل اصلی ايجاد كننده سرطان پستان شناخته نشده است، خاطر نشان کرد: همه زنان در معرض خطر ابتلا به اين بيماری هستند اما سابقه فاميلی ابتلا به سرطان پستان، سن اولين زايمان،بلوغ زودرس،یائسگی دیررس، مصرف چربی حیوانی، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه و ابتلا به برخی بیماری های خوش خیم پستان ریسک ابتلا به آن را افزایش می دهد.
وی تصریح کرد: سرطان پستان دارای چهار مرحله است که در مرحله اول سرطان قابل درمان قطعی است. مرحله دوم و سوم مرحله كلینیكی است كه بیمار باید تحت درمان‌های خاص و اغلب جراحی و شیمی‌درمانی قرار بگیرد. اما مرحله چهارم زمانی است كه بیماری پیشرفت بسیاری کرده است و به اصطلاح از دست پزشک کاری بر نمی آید.
سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد
 رئیس مركز تحقیقات سرطان با بیان این كه سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش می‌دهد، اذعان كرد: زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته اند یا به طور کامل نازا هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار می گیرند و استعمال دخانیات به ویژه قلیان از عوامل بسیار خطرناک ابتلا به سرطان سینه به شمار می‌رود.
اکبری ادامه داد: درد، التهاب، تورم، قرمزی و فرو رفتگی نوک سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار می‌رود و خانم ها باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه،ماهی یک بار معاینه كلینیكی و سالی یک مرتبه ماموگرافی انجام دهند.
این استاد داشگاه با اشاره به اینکه جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، هورمون درمانی و درمان بیولوژیک از راههای درمانی این نوع سرطان است، اظهار کرد: بر خلاف تصور عامه، انجام شیمی درمانی نشانه پیشرفته بودن بیماری نیست و شیمی درمانی در بیشتر موارد پس از عمل جراحی سرطان سینه انجام می شود. گاهی هم وقتی تومور آنقدر بزرگ شود که انجام عمل جراحی با مشکل مواجه شود،ابتدا با شیمی درمانی تومور را محدود می کنند و سپس عمل جراحی را انجام می دهند  تا نتیجه بهتری حاصل شود.
وی ادامه داد: در سالهای اخیر از این روش برای حفظ سینه در تومورهای بزرگ نیز استفاده  می کنند به این صورت که اگر توده بزرگ باشد و بیمار تقاضای حفظ کردن سینه اش را داشته باشد ، ابتدا با 3 تا 4 جلسه شیمی درمانی اندازه توده سرطانی را کاهش داده و سپس به عمل جراحی اقدام می کنند و فقط توده باقیمانده و حاشیه کوچکی از دور آنرا برداشته و بقیه سینه را نگه می دارند.
 اکبری عنوان کرد: پس از اتمام درمان برای تعدادی از بیماران با توجه به جواب پاتولوژی درمان خوراکی آغاز می شود که باعث افزایش موفقیت در کنترل بیماری می شود .
وی در خاتمه گفت: درمان سرطان پستان در ایران به روز و با جدیدترین روش ها و بهترین کادر پزشکی چه در زمینه تشخیص و چه درمان صورت می گیرد و نیازی نیست که بیماران برای درمان به سایر کشورها مراجعه کنند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه