تاریخ انتشار: یکشنبه 03 آذر 1392
خونریزی نا متعارف علامت ابتلا به سرطان رحم
فوق تخصص زنان و زایمان

  خونریزی نا متعارف علامت ابتلا به سرطان رحم

یک فوق تخصص زنان و زایمان گفت:برخی سرطان‌ها مانند سرطان پستان، ممکن است تحت تاثير مسايل ژنتيک قرار بگيرد اما سرطان دهانه رحم به تماس جنسی و وجود ويروس پاپيلومای انسانی وابسته است که عامل اصلی ابتلا به اين بيماری به حساب می آید.
امتیاز: Article Rating

دکتر اکرم مولایی در این باره به خبرنگار "بنیان" گفت: سرطان دهانه رحم شایع ترین و بدخیم ترین توده دستگاه تناسلی خانم هاست و ۲ تا ۳ درصد خانم ها در طول زندگی شان ممکن است با این بیماری روبه رو شوند از این رو با انجام به موقع تست پاپ اسمیر می توان میزان ابتلا به سرطان رحم را تا 80 درصد کاهش داد.
سرطان دهانه رحم یا سرویکس از طریق ویروس پاپیلوما منتقل می‌شود و تا مدت ها در بدن به شکل نهفته باقی می ماند از این رو با غربالگری و تزریق واکسن می توان از آن پیشگیری و یا در مراحل اولیه آن را تشخیص داد.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما میزان شیوع این سرطان در مقایسه با کشورهای منطقه، چندان بالا نیست ، خاطر نشان کرد: افزایش استروژن، عدم زایمان، ناباروری، یائسگی های دیررس و وزن زیاد می توانند افراد را برای ابتلا به سرطان دهانه رحم مستعد کنند.
او با تاکید بر اینکه این بیماری در ۷۵ درصد مواقع افراد بالای ۵۰ سال را درگیر می کند، تصریح کرد: شایع ترین علامت ابتلا به این نوع سرطان، خونریزی است که ممکن است پس از یائسگی یا به صورت خونریزی‌های نامرتب، حول‌وحوش سن یائسگی اتفاق بیفتد.
این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه با انجام تست‌های غربالگری پاپ اسمیر می توان از این بیماری پیشگیری کرد، ادامه داد: برای درمان این نوع سرطان ، فرد مبتلا باید حتما جراحی شود تا مرحله بیماری و شیوه های درمانی آن تعیین شود که در موارد کم خطر بیماری، پس از جراحی دیگر نیازی به درمان نیست اما در موارد حاد حتما پرتو درمانی صورت می گیرد.
وی با تاكید بر این كه تزریق واكسن سرویكس (HPV) تا 90 درصد اثر پیشگیری كننده دارد، گفت: تزریق، استفاده و تاثیرگذاری این واکسن طی سه مرحله به شکل تزریق در بازو و 5 سال طول می‌کشد که باید بین سنین 15 تا 25 سال برای دختران تزریق شود و تزریق آن پس از ازدواج فایده‌ای نخواهد داشت.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: زنانی که این واکسن را دریافت کرده اند باید به صورت مرتب تست غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند چون این واکسن ها در برابر تمام انواع HPV مصونیت ایجاد نمی کنند.
مولایی اظهار کرد: برخی سرطان‌ها مانند سرطان پستان، ممکن است تحت تاثير مسايل ژنتيک قرار بگيرد اما سرطان دهانه رحم به تماس جنسی و وجود ويروس پاپيلومای انسانی که عامل اصلی ابتلا به اين بيماری به حساب می آید، وابسته است. بنابراين، اين نوع سرطان فقط اکتسابی و ارثی نیست.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه