تاریخ انتشار: شنبه 09 آذر 1392
20 درصد جمعیت تهران مبتلا به ریفلاکس معده هستند
یک متخصص گوارش

  20 درصد جمعیت تهران مبتلا به ریفلاکس معده هستند

به گفته یک متخصص گوارش 20 درصد جمعیت تهران مبتلا به ریفلاکس معده هستند که فست فود ها و وجود نیترات در غذا تشدید کننده این بیماری گوارشی است.
امتیاز: Article Rating
دکتر سیاوش ناصری مقدم در گفت و گو با بنیان بیان کرد:طبق مطالعات متعددی که در مورد فراوانی بیماری ریفلاکس معده در کشور انجام شده، 20 درصد جمعیت تهران مبتلا به ریفلاکس معده هستند.
وی در تعریف ریفلاکس معده گفت: ریفلاکس معده به معنی نشانه‌های مزمن در اثر بازگشت غیر عادی محتویات و اسید معده به مری است.یا در واقع برگرداندن یا ریفلاکس به حالتی اطلاق می‌شود که محتویات معده به داخل مری یا حتی دهان برمی‌گردد.
امید برای سلول درمانی در درمان ریفلاکس معده
وی در پاسخ به این سوال که آیا سلول درمانی در درمان بیماری ریفلاکس معده موثر است یا خیر گفت: در حال حاضر از سلول درمانی برای درمان این بیماری استفاده نمی شود.امیدواریم در آینده بتوانیم از سلول درمانی بهره ببریم.
عوامل تاثیر گذار در ابتلا به ریفلاکس معده
این متخصص گوارش در مورد عواملی که باعث ریفلاکس معده می شوند توضیح داد:عوامل خانوادگی و ارثی و عوامل محیطی  در مبتلا شدن به ریفلاکس معده موثر است.همچنین  افرادی که اضافه وزن دارند، وعده های غذایی حجیم، فست فود، غذاهای بسیار تند و شور می خورند، لباسهای تنگ می پوشند یا سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر هستند.
مطالعات انجام شده در زمینه ریفلاکس معده
دکتر ناصری مقدم با اشاره به مطالعاتی که در مورد علت بیماری ریفلاکس معده انجام شده است گفت:همه مطالعات در مورد بیماری ریفلاکس معده و عوامل اصلی بروز آن در مراحل ابتدایی تحقیق است و ما هنوز به نتایج قطعی نرسیدیم.همچنین همه این مطالعات و تحقیقات در ایران صرفا روی انسان انجام می شود نه هیچ حیوان خاصی.
ارتباط بین وجود نیترات در غذا و ریفلاکس معده
این متخصص گوارش در ادامه با تاکید بر اینکه بین وجود نیترات در آب و غذا و بروز ریفلاکس ارتباط وجود دارد ادامه داد: مطالعاتی در این زمینه در سال های اخیر انجام شده که ایران یکی از پیشگامان این مطالعات بوده است.مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که چنانچه متابولیسم نیترات در محوطه دهان بیشتر باشد احتمال وقوع بروز ریفلاکس معده بیشتر می شود.
وی در پایان افزود: البته این این مطالعات در مرحله مقدماتی هستند و نمی توان فعلا قضاوتی در این زمینه انجام داد.در نقاط دیگر دنیا این مطالعات روی حیواناتی از جمله موش انجام شده و نتایج به دست آمده نشان دادند بین نیترات و رفلاکس معده ارتباط قوی وجود دارد.امیدواریم در سال های آتی بتوانیم از نتایج بهره ببریم.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه