تاریخ انتشار: شنبه 16 آذر 1392
سلول های بنیادی به کابوس سوختگی پایان داده اند
یک متخصص پوست و زیبایی

  سلول های بنیادی به کابوس سوختگی پایان داده اند

یک متخصص پوست و زیبایی گفت: از سلول های بنیادی برای درمان سوختگی های نوع ۲ و3 استفاده می شود که به شکل عمومی درآمده و به کابوس سوختگی پایان داده است.
امتیاز: Article Rating

دکتر زهرا قدوسی متخصص پوست و زیبایی در این باره به خبرنگار بنیان گفت: برای سلول درمانی سوختگی از لایه کراتین یا همان لایه سطحی پوست و سلول های فیبروبلاست که در لایه میانی پوست قرار دارند، استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه سلول درمانی يک راهکار درمانی جديد و در حال تکامل است، خاطر نشان کرد: هدف از سلول درمانی سوختگی جايگزينی بافت‌های آسيب‌ديده با سلول‌های کشت داده‌شده در محیط آزمایشگاه است.
او با تاکید بر اینکه اپيدرم، محل اصلی بازسازی پوست است که تجديد و نوسازی بافت اپيدرم در نتيجه فعاليت سلول‌های بنيادی ایجاد می شود، تصریح کرد: دقایقی کوتاه پس از اینکه سوختگی در بدن ایجاد شد 2 تا 4 سانتی‌متر مربع از پوست غيرسوخته زيربغل يا کشاله ران بيمار برداشته می‌شود و اين سلول‌ها در آزمايشگاه کشت داده و با استفاده از يک حامل مناسب پس از دو تا چهار هفته روی پوست سوخته بيمار را می پوشاند که اين سلول‌های کشت داده‌شده نوعی اپيدرم نرمال ايجاد می‌کنند.
 قدوسی با اشاره به اینکه کاربرد اين روش نيازمند تحقيقات وسيع و کاربردی است، ادامه داد: اغلب در ۳ نوبت به فاصله ۳ تا ۵ هفته این سلول ها به مناطق سوخته بدن تزریق می شود و لایه سطحی نیز که همان کراتین است، پوششی شبیه پانسمان را روی پوست ایجاد می کند که از ورود میکروب وعوامل خارجی به لایه های زیرین پوست جلوگیری می کند.
وی ادامه داد: این سلول ها در ناحیه آسیب دیده تکثیر می شوند و به تدریج وسعت منطقه سوخته کاهش یافته و ترمیم می شود.
سرعت ترمیم زخم با سلول درمانی افزایش پیدا می کند
این استاد دانشگاه اذعان کرد: بافت هایی از بدن که دچار سوختگی می شود پس از مدتی بافت گرانولاسیون را تشکیل می دهند که سبب زشتی محل یا به عبارتی آوردن گوشت اضافی می شود اما با درمان سوختگی به وسیله سلول های بنیادی ،نه تنها این بافت ایجاد نمی شود بلکه سرعت ترمیم زخم بسیار بالا می رود.
وی با اشاره به اینکه درمان سوختگی با استفاده از غشای جنین یک مطالعه بالینی است،گفت: با ایجاد سوختگی در فرد آسیب دیده، غشاهای پوستی از بین می رود که برای درمان با غشای جنین ، فیبروبلاست بر روی پرده های جنینی کشت داده می شود و به شکل پانسمان برای سوختگی به کار می رود.
سلول درمانی جوش های کنه و آبله
قدوسی برای درمان جوش‌های کهنه یا آبله روی پوست اذعان کرد: برای درمان این جوش ها می‌توان از مواد پرکننده ، لیز درمانی و تزریق سلول‌های فیبروبلاستی استفاده کرد که در روش تزریق،پس از تهیه یک بیوپسی از پوست بیمار،سلول‌های فیبروبلاستی آن كشت داده شده و پس از تكثیر طی سه مرحله، در نواحی جوش به صورت زیرپوستی تزریق می‌شوند.
او در خاتمه به مشکلات ناشی از درمان سوختگی و عدم حمایت بیمه ها از فرآیند درمان اشاره کرد و گفت: بيش از 50درصد هزينه‌های درمان سوختگی، شامل بیمه نمی شود از این رو درمان بسیاری از بیماران یا با تاخیر صورت می گیرد و یا در همان مراحل اولیه باقی می ماند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 04 دی,1400

زهره

سلام آیا درمان پوست گرفت شده در 27 سال پیش هم امکان داره؟

یکشنبه, 05 دی,1400

پزشک مشاور

زهره@:
با سلام
جهت مشاوره در خصوص این که آیا سلول درمانی برای وضعیت شما اثربخش هست یا خیر به کلینیک پوست پژوهشگاه رویان مراجعه کنید. تلفن تماس : 22339951 تا 53

یکشنبه, 18 اسفند,1392

لیلا عرب

سمیرای عزیز <br />با سلام <br />در پژوهشگاه رویان در این زکینه پروژه تحقیقاتی انجام شده است.شما جهت مشاوره در خصوص این که آیا سلول درمانی برای وضعیت شما (برحسب شدت سوختگی و اسکار ایجاد شده و درجه سوختگی) اثربخش هست یا خیر به کلینیک پوست پژوهشگاه رویان مراجعه کنید. <br />تلفن تماس :22339951 تا 53.بزرگراه رسالت.میدان بنی هاشم .نبش کوچه شقایق.ساختمان رعیت.طبقه دوم

یکشنبه, 04 اسفند,1392

لیلا عرب

با سلام <br />در زمینه سلول درمانی در سوختگی طرحی تحقیقاتی در پژوهشگاه رویان انجام شده است.برای کسب اطلاع می توانید با تلفن 22339951 تا 53 کلینیک پوست تماس بگیرید.

شنبه, 03 اسفند,1392

فرانک

سلام <br />من 23 سالمه و حدود 5 سالگی دچار سانحه ی سوختگی با آب جوش شدم.الآن میتونم با سلول های بنیادی درمان کنم؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه