تاریخ انتشار: شنبه 16 آذر 1392
دستکاری ژنتیکی برای کنترل سرطان سینه در مرحله تحقیقاتی است
رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی‌(ره)

  دستکاری ژنتیکی برای کنترل سرطان سینه در مرحله تحقیقاتی است

رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی‌(ره) گفت: چنانچه بیماری که در مرحله 1 سرطان پستان است و مایل به برداشتن سینه اش باشد ،سینه اش برداشته شود احتمال عود سرطان هم در آینده کم تر است.اما حتی می توان در مراحل 3 و 4 سرطان پستان، سینه بیمار را بعد از شیمی درمانی های مناسب قبل از عمل، چنانچه پاسخگو باشد و تومور کوچک شود حفظ کرد.
امتیاز: Article Rating
دکتر محمدرضا میر جراح سرطان و رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی‌ (ره) در گفت و گو با بنیان با اشاره به اینکه برداشتن سینه به طور کامل می تواند در همه مراحل و همچنین در هیچ مرحله ای از بیماری صورت نگیرد گفت:این امر بستگی به خواسته بیمار، وضعیت بیمار و پاسخگویی به درمان های کمکی دارد.
وی افزود:چنانچه بیماری که در مرحله 1 سرطان پستان است و مایل به برداشتن سینه اش باشد ،سینه اش برداشته شود احتمال عود سرطان هم در آینده کم تر است.اما حتی می توان در مراحل 3 و 4 سرطان پستان، سینه بیمار را بعد از شیمی درمانی های مناسب قبل از عمل، چنانچه پاسخگو باشد و تومور کوچک شود حفظ کرد.
درمان سرطان پستان بستگی به زمان تشخیص سرطان دارد
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه درمان سرطان پستان بستگی مرحله تشخیص بیماری دارد گفت: اگر بیماری در مرحله اول تشخیص داده شود در این صورت درمان آن جراحی کوچک است که طی آن قسمتی از پستان که به آن لمپکتومی گفته می شود برداشته می شود. همچنین غدد لنوی را بررسی کرده، چنانچه غده ها درگیر نبودند 1 یا 2 غده برداشته می شود اما چنانچه تعداد بیشتری درگیر بود تعداد بیشتری برداشته می شود.
وی ادامه داد: سپس عوامل دیگری بررسی شده و بیمار را آی اِچ سی کرده و بر حسب نتایج،گروه پزشکی بعد از نتایج تصمیم می گیرد بیمار را به سمت شیمی درمانی، پرتو درمانی یا هورمون درمانی سوق دهند.
دکتر میر با بیان اینکه ممکن است در مراحل پایین شیمی درمانی و پرتو درمانی حذف شده و در بعضی بیمارها با توجه به نتایج آزمایشات از هورمون درمانی استفاده شود توضیح داد:در بعضی بیمارها ممکن است  بروز سرطان پستان وابسته به استروژن باشد.استروژن پیش از یائسگی در تخمدان ها ترشح می شود که در این صورت داروی ضد استروژن مانند تاموکسیفن یا داروهای دیگری از همین گروه استفاده می شود.
روش های نوین درمان سرطان پستان
وی در پاسخ به این سوال که روش های نوین درمان سرطان پستان چیست گفت: همه روش های درمانی بیش از 30 سال است که در سرطان پستان استفاده می شود ودرمان جدیدی جایگزین نشده اما تغییراتی در همین درمان ها به وجود آمده است.برای مثال در سال های گذشته هورمون درمانی 5 سال به طول می انجامید اما در حال حاضر 10 سال است.
دکتر افزود: همچنین تکنیک های پرتو درمانی در گذشته عوارض بیشتری برای بیمار ایجاد می کرد ، اما در حال حاضر این تکنیک ها پیشرفت کرده  و دستگاه های جدیدی آمده که عوارض  را کم تر کرده است.به طور کلی همزمان با پیشرفت تکنولوژی تغییراتی در شیمی درمانی  و ردایوتراپی به وجود می آید.
وی در ادامه گفت:روش های درمان سرطان پستان در همه شهرستان های ایران  و هرجا که دستگاه رادیوتراپی ، متخصصان شیمی درمانی و جراحان باشند در حال بررسی و پیشرفت هستند.
دستکاری ژنتیکی برای درمان سرطان پستان 
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران دستکاری ژنتیکی برای درمان سرطان پستانگفت: فعلا در ایران دستکاری ژنتیکی برای درمان سرطان پستان وجود ندارد و در سایر کشورها نیز  در مرحله تحقیقات بر روی حیوانات است.
اگر سرطان پستان بعد از جراحی عود کرد چه باید کرد؟
دکتر میر در پاسخ به این سوال که درمان مناسب برای مواردی که سرطان پستان پس از جراحی عود می کند چیست گفت: هنگامی که سرطان عود می کند درمان های بعدی برای بیمار درمان های تسکینی است که این درمان ها قطعی نیستند اما باعث افزایش بقا می شود.برای مثال  تا قبل از سال 1970 وقتی سرطان پستان بیمار عود می کرد برای او انتظار بقای 10% وجود داشت، اما در از سال 1995 به بعد انتظار بقا به 40% رسیده است.
وی در پایان تاکید کرد:هرچه درمان ها کامل تر و دقیق تر باشد امکان عود سرطان کم تر است.همچنین به وضعیت جسمانی بیمار، به تومور، به دفاع بدن و... بستگی دارد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه