تاریخ انتشار: شنبه 23 آذر 1392
سلول درمانی ویتیلیگو نتایج مثبت و امیدوارکننده ای دارد
یک فوق تخصص پوست

  سلول درمانی ویتیلیگو نتایج مثبت و امیدوارکننده ای دارد

یک فوق تخصص پوست گفت: بیش از 60 درصد بیماران مبتلا به ویتیلیگو از درمان به کمک سلول های بنیادی نتیجه مثبت گرفته اند و استفاده از سلول‌های ملانوسيت در درمان ويتيليگو ، از حالت پژوهشی خارج شده و به صورت درمانی درآمده است.
امتیاز: Article Rating

دکتر محمدحسین طباطبایی در این باره به خبرنگار "بنیان" گفت: ويتيليگو بيماری اكتسابی و ناشناخته است كه به صورت ماكولها يا پاچهای بدون رنگ ظاهر می شود. این بیماری تاثير بسیاری بر زيبايی فرد مي گذارد و می تواند با ايجاد افسردگی،‌ كاهش اعتماد به نفس و طرد اجتماعی، استرس شديدی را در بيماران ايجاد كند.
وی با اشاره به شیوع یک درصدی این بیماری در کشور ما خاطر نشان کرد: درمان ويتيليگو با استفاده از متدهای دارويی و جراحی صورت می گرفت اما اغلب آنها کارایی محدود داشته و با درمان مبتلایان با این روش ها در بیشتر موارد، نتایج قابل قبولی بدست نمی آید.
او ادامه داد: هزینه بالای برخی درمان های جراحی و نیاز به دوره طولانی درمان در این بیماری، نیاز به ارائه روشهای جدید با اثر بخشی بیشتر را ایجاد کرد تا جایی که محققان گروه پوست پژوهشگاه رویان برای سلول درمانی این بیماری دست به کار شدند.
این متخصص پوست اضافه کرد: در این شیوه درمانی، سلول‌های ملانوسیت از بیوپسی‌های بدست آمده از نواحی سالم پوست به روش آنزیمی تحت شرایط کاملا استریل جدا می شوند و به صورت داخل اپیدرمی تزریق می‌گردند که نتایج آن کاملا بی خطر و بسیار رضایت بخش بوده است. اين روش تكثير حدود يک ماه و نيم تا 3 ماه طول خواهد كشيد وعمل پيوند هم طی 24 ساعت انجام می‌شود.
او با تاکید بر اینکه ویتیلیگو بیماری اکتسابی مزمن با علت نامعلوم است، تصریح کرد: این بیماری میان اطفال و افراد جوان شایع تر است و بیشتر جنبه ارثی داشته و كودكانی كه يكی از والدين آنها به اين بيماری مبتلا هستند بيش از ديگران در معرض ابتلا به ویتیلیگو قرار می گیرند.
طباطبایی با اشاره به اینکه این بیماری حدود 95 تا 100 ميليون نفر از جمعيت جهان و حدود 600 هزار نفر را در كشورمان  درگير كرده است، اذعان کرد: اولين نشانه‌های بيماری ظهور لكه‌های سفيد روی پوست است كه می‌تواند در نواحی مختلف بدن مانند دور چشم‌ها، دور دهان، آرنج‌ها، زانو، قوزک پا و انگشتان دست و پا و همين‌طور ناحيه پشت بدن ظاهر شود.
وی گفت: در ویتیلیگو فقط رنگ پوست از بین نمی‌رود، بلکه پوست شکننده‌تر می‌شود و در معرض آسیب‌هایی مانند آفتاب‌سوختگی یا مشکلات عفونی پوست بیشتر قرار می گیرد. از این روبه علت از بین رفتن ملانوسیت‌ها، بیماران باید حتی در محیط‌های بسته و یا در هوای ابری هم از ضدآفتاب استفاده کنند.

طباطبایی در خاتمه افزود: حساسیت به نور و التهاب شبکیه چشم از عوارض این بیماری است که باید حتما درمان شود.

گفتنی است، ویتیلیگو یک اختلال تولید رنگدانه است که در آن ملانوسیت‌ها (سلولهایی که رنگدانه تولید می‌کنند) در قسمتهایی از پوست، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده‌اند. در نتیجه لکه‌های سفید پوست درنواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. علت این بیماری شناخته نشده‌است، اما پزشکان چندین نظریه متفاوت مطرح کرده‌اند. یک تئوری این است که افراد آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کنند که ملانوسیت‌های بدن خودشان را تخریب می‌کند. تئوری دیگر این است که ملانوسیتها خود به خود تخریب می‌شوند.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه