تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 بهمن 1392
مراقبت مطلوب از بیماران صعب العلاج درمان را تسریع می بخشد
استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران

  مراقبت مطلوب از بیماران صعب العلاج درمان را تسریع می بخشد

یک فوق تخصص غدد گفت: در مدل مراقبت بیماری های مزمن نیاز است اجزای متفاوتی در کنار هم چیده شود تا بتوان به هدف متعالی که کنترل بیماری است دست پیدا کنیم.
امتیاز: Article Rating
دکتر علیرضا استقامتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با بنیان در مورد آموزش بیمار گفت: آموزش بیمار فقط برگزاری کلاس نیست.آموزش بیمار یعنی ضمن اینکه اطلاعات را به بیمار منتقل می کنید، بیمار را توانمند کنیم که قدرت حل مساله را داشته باشد.یعنی اگر بیمار دیابتی با یک قند بالا مواجه شد چگونه تصمیم بگیرد که این قند بالا را خودش کنترل کند. یا اگر یک بیمار دیاتی با مشکل پا یا اسهال و استفراغ مواجه شد چگونه اقدامات اولیه را انجام دهد و چه زمانی با پزشکش تماس بگیرد . مراقبت مطلوب از مبتلایان بیماری های صعب العلاج درمان را تسریع می بخشد  
وی افزود: در مدل بیماری های مزمن بحث کار تیمی مطرح است. یعنی گروهی که قصد دارند مراقبت را ارائه دهند باید وظایف خود را بدانند. یک تیم که در آن از پزشک، پرستار، متخصص، متخصص پزشکی ورزشی ، یک پزشکی عمومی و... استفاه شده است.
دکتر استقامتی ضمن تاکید بر این نکته که مراقبت از بیماری مزمن با مراقبت از بیماری حاد کاملا متفاوت است توضیح داد: در مراقبت بیماری مزمن نیاز است چند نکته اساسی اساسی رعایت شود.نخست اینکه بیمار باید آگاه باشد،  آموزش ببیند و مطلع شود. دوم اینکه این مراقبت ها باید به صورت تیمی انجام شود تا نتیجه آن این باشد که یک مراقبت خوب و با کیفیت انجام شود.بنابراین در مدل مراقبت بیماری های مزمن نیاز است اجزای متفاوتی در کنار هم چیده شود تا بتوان به هدف متعالی که کنترل بیماری است رسید.
وی افزود:معمولا در مدل مراقبتی بیماری های مزمن چند فاکتور نقش دارد.نخست نقش جامعه به عنوان تعیین سیاست ها و تامین منابع است.برای مثل مصرف غذای سالم در اختیار شخص نیست و تهیه آن بر اساس سیاست هایی است که در جامعه تعیین می شود. اگر بخواهیم روغن را اصلاح کنیم فرد به تنهایی قادر نیست این کار را انجام دهد و روغن سالم باید در جامعه برای تغذیه بیمار وجود داشته باشد.بنابراین اگر برای بیمار تغذیه سالم توصیه می شود باید در سطح جامعه تهیه شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران فاکتور دوم را نقش سیستم سلامت دانست و ادامه داد: برای اینکه یک بیماری مزمن مانند دیابت را کنترل کنیم باید سیستم سلامت درست عمل کند و این امر نیاز به حمایت در رده های بالا دارد. باید مدیر سازمان کاملا از برنامه حمایت کند و اهداف کاملا مشخص باشد.برای مثال هدف این است که یک بیمار دیابتی را کنترل کنیم.باید بررسی شود برای کنترل آن چه چیزهایی لازم است.
دکتر استقامتی یکی دیگر از فاکتورهای مهم  مدل بیماری مزمن را مساله استفاده از سیستم های اطلاعات است دانست و گفت: نباید بیمار را رها کنیم.در حال حاضر بیمارها رها هستند.ما حتی نمی دانیم چقدر بیماری دیابتی نوع یک داریم.بیماری های دیابتی نوع یک در استان ها به تفکیک چند نفر هستند، چه مشکلاتی دارند، چقدر مشکل کلیوی دارند، چقدر مشکل چشمی و پا دارند.این نیاز به سیستم اطلاعات دارد.
وی در پایان  افزود: یکی دیگر از فاکتورهایی که در نظام مراقبت از بیماری های مزمن مهم است این است که بر چه مبنایی می خواهیم مریض را کنترل کنیم.چه اهدافی برای کنترل داریم.قند و فشار خون باید در چه حدی باشد.این موضوعات باید بر اساس مدل های علمی طراحی و آموزش داده شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه