تاریخ انتشار: دوشنبه 14 بهمن 1392
خارج کردن بافت چربی باعث کاهش ریسک سرطان می شود
فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی و جراحی های چاقی

  خارج کردن بافت چربی باعث کاهش ریسک سرطان می شود

فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی و جراحی های چاقی گفت: آمار خیلی دقیقی از چاقی نیست، اما حدود 25 تا 30 درصد جمعیت ایران دچار اضافه وزن هستند و حدود یک تا سه درصد جمعیت دچار چاقی مفرط یا چاقی مرضی هستند.
امتیاز: Article Rating

دکتر پیمان علی بیگی، فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی و جراحی های چاقی در گفت و گو با "بنیان" با تاکید بر اینکه هیچ کدام از جراحی هایی که برای درمان چاقی انجام می شود خوب یا بد نیست ادامه داد: مهم این است که چه درمانی برای چه بیماری انتخاب شود.بیمار ها با یکدیگر متفاوت هستند.درمانی  که برای یک آقای چاق وعده خوار که دائم در محل کار است و فقط در وعده ها غذا مصرف می کند در نظر می گیریم با یک خانم چاق خانه دار و ریزه خوار متفاوت است.

وی افزود:معمولا اگر درمان درست انتخاب شود عود و عوارض آن پایین خواهد بود.هر جراحی ای که انجام می شود عوارض خاص خود را دارد اما جراحی هایی که برای درمان چاقی انجام می شوند باعث سرطان روده و معده نمی شوند. حتی برخی از آن ها باعث کاهش سرطان می شوند.برای مثال اسلیو معده ریسک سرطان معده را کم می کند. زیرا حدود دو سوم حجم معده خارج می شود. هر بافتی که در بدن کم تر باشد ریسک سرطان کم می شود. ضمنا چاقی بزرگترین فاکتور انواع سرطان های سینه، رحم روده بزرگ و... است.این جراحی ها با درمان چاقی باعث کاهش ریسک سرطان می شوند.

این فلوشیپ فوق تخصصی لاپاروسکوپی توضیح داد: چاقی به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول چاقی موضعی و دسته دوم چاقی عمومی بدن است.چاقی بر اساس عددی به نام BMI سنجیده می شود.

وی افزود: BMI نسبت قد به وزن است. در واقع وزن بیمار را بر حسب کیلو گرم به قد بیمار بر حسب متر به توان دو تقسیم می کنیم.افرادی که BMI 20 تا25 دارند معمولا متناسب هستند .25 تا 30 اضافه وزن دارند.30 تا 35 چاق هستند.35 تا 40 چاق بیماری گونه.40 به بالا چاقی مفرط است.50 به بالا چاقی خیلی زیاد است.ما بر حسب BMI روش های  مختلفی را برای درمان توصیه می کنیم.

میزان برگشت پذیری جراحی های مختلف درمان چاقی
دکتر علی بیگی در ادامه با اشاره به اینکه میزان برگشت پذیری جراحی هایی که برای درمان چاقی انجام می شود متفاوت است گفت:جراحی ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.دسته اول جراحی های محدود کننده و دسته دوم جراحی های سوء جذبی. دسته اول از ورود بیش از اندازه غذا جلوگیری می کنند و دسته دوم نه تنها ورودی غذا را بلکه جذب غذا را هم کم می کنند.
وی در مورد میزان برگشت پذیری هر یک از روش ها توضیح داد: باند یا حلقه بیشترین میزان عود چاقی را دارد.باند ها در طی سه سال بالای 70 درصد دچار عوارض می شوند که نیاز به خارج کردن باند یا تبدیل به اعمال جراحی دیگر می شود.این عوارض از عفونت محلی که تزریق انجام می شود تا وارد شدن باند داخل معده را شامل می شوند.
این جراح عمومی ادامه داد: اسلیو معده جراحی ای است که در طی آن معده ای که به اندازه یک توپ فوتبال شده است را توسط تکنیک ها باریک کرده و به صورت یک موز درآورده می شود و قسمت اضافه آن خارج می شود.در آمارهای مختلف برای این روش حدود 7 تا 30 درصد عود بعد از سه الی چهار سال ذکر شده است.
دکتر علی بیگی با تاکید بر اینکه بای پس معده، استاندارد طلایی در دنیا است گفت: بای پس معده کوچک کننده معده است.هم باعث محدودیت وروردی غذا می شود و هم سوء جذب ایجاد می کند.جذب غذا حدود 30 درصد کاهش پیدا می کند.این روش با سه درصد میزان عود، کم ترین میزان عود را داشته است.
مرکز تحقیقات جراحی چاقی اولین مرکز کلاسیک و آکادمیک
دکتر علی بیگی در ادامه درمورد مرکز تحقیقات جراحی چاقی گفت: این مرکز به عنوان اولین مرکز کلاسیک و آکادمی درمان چاقی سه الی چهار سال است که فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات جراحی های چاقی اولین مرکزی است که درمان بیماران چاق را به صورت تیمی انجام می دهد بیان کرد: این تیم شامل پزشک عمومی دوره دیده در زمینه چاقی، روان پزشک، متخصصین طب ورزش ،متخصصین تغذیه ،جراحان فوق تخصص چاقی می شود.
وی افزود: در این مرکز هم فعالیت کلینیکی و هم فعالیت پژوهشی انجام می شود. از طرح های روان پزشکی و رفتار درمانی تا طرح های پژوهشی مربوط به تکنیک های جراحی و... همچنین بالغ بر 2000 مقاله از این مرکز در مجلات معتبر داخلی و خارجی منتشر شده است.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه