تاریخ انتشار: یکشنبه 20 بهمن 1392
شورای بیماران خاص صدا و سیما 10 بیماری صعب العلاج را تحت پوشش قرار داد
دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما

  شورای بیماران خاص صدا و سیما 10 بیماری صعب العلاج را تحت پوشش قرار داد

دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما گفت: برخی از بیماری های صعب العلاج که هزینه و تبعات زیادی برای جامعه دارند مانند بیماری قلبی و عروقی، بیماری سرطان، دیابت، هموفیلی و تالاسمی تحت پوشش شورای بیماران خاص قرار می گیرند.
امتیاز: Article Rating

دکتر عباس پور نصاری، دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما در گفت و گو با خبرنگار " بنیان "گفت: این بیماری ها شامل بیماری قلبی و عروقی، بیماری سرطان، دیابت، هموفیلی، تالاسمی، بیماری ها تنفسی و ریوی، بیماری های پیوند، بیماری ام اس و ALS و بیماری ایدز هستند.
وی توضیح داد: با توجه به کمیته هایی که در ساختار خود طراحی کرده ایم هم در حوزه پژوهش و برنامه ریزی و هم در حوزه تامین اطلاعات و یافته ها و پژوهش ها و محورهایی که می تواند در برنامه سازی بخش های مختلف رسانه مورد استفاده قرار گیرد فعالیت انجام می دهیم.
دبیر شورای بیماران خاص صدا و سیما در ادامه افزود: در واقع ما در این شورا دو عملکرد انجام می دهیم. بخش نخست ویژه کارکنان، شاغلین، بازنشسته ها و خانوده های افراد ذکر شده است.ما همه مراحل مهم کار بهداشت و درمان اعم از پیشگیری، آموزش سبک زندگی ، تشخیص درمان و مراحل بعد از درمان را برنامه ریزی می کنیم و افراد را تحت پوشش قرار می دهیم.
وی افزود: بخش دیگر تعامل با مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی، پزشکان متخصص است و از این طریق آخرین یافته ها را به تهیه کنندگان و برنامه سازان منتقل می کنیم.
دکتر پور نصاری در ادامه با تاکید بر نقش رسانه ها در ارتقای سطح دانش سلامت جامعه به عنوان مهم ترین شیوه پیشگیری، بیان کرد: پیشگیری مقرون به صرفه ترین روش کنترل بیماری ها از جمله سرطان در مقایسه با درمان و حتی تشخیص آن است.
وی افزود: پیشگیری با کم ترین هزنیه در مقایسه با درمان، سطح سلامت جامعه را افزایش داده و کیفیت آموزش های عمومی را برای اصلاح سبک زندگی و دوری از عوامل خطر مانند چاقی، دخانیات، تغذیه ناسالم و کم تحرکی آماده می کند.
دکتر پورنصاری خاطر نشان کرد: در حوزه سلامت، يكي از بيماريهاي پردغدغه با انواع تبعات مالي، جسمي، روحي و اجتماعي، بيماري سرطان (Cancer) است كه سبب ١٤% از كل مرگ و ميرهاي كشور بوده و بعد از بيماريهاي قلبي، عروقي و حوادث جاده اي رتبه سوّم را از آن خود كرده است. ميزان بروز آن در ايران سالانه حدود يكصد هزار نفر است و تقريباً500 هزار نفر با اين بيماري زندگي مي كنند و حداقل سالانه 10 هزار ميليارد تومان ضرر مالي به اقتصاد كشور تحميل مي كند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه ٤٠% از سرطانها قابل پيشگيري و ٤٠% ديگر قابل علاج و درمان است و ايران اسلامي داراي رشد قابل تقديري در آموزش، تربيت و تأمين كادر پزشكي متخصص، تجهيزات، دارو و ساير ملزومات درماني مي باشد. بنابراين بمنظور بهره گيري شايسته از منابع ارزشمند فوق و مقابله، پيشگيري، درمان و بازتواني پس از درمان سرطان نيازمند عزم ملّي هستيم .
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه