تاریخ انتشار: دوشنبه 28 بهمن 1392
ایجاد پلاکت از سلول های بنیادی پرتوان القا شده

  ایجاد پلاکت از سلول های بنیادی پرتوان القا شده

در مطالعه ای که جدیدا صورت گرفته محققین راهی را پیدا کرده اند که پلاکت ها را بدون نیاز به خون اهدا کننده ایجاد می کند و این پیشرفتی است که می تواند کمبود منابع را جبران کند و درمان پلاکتی را برای افراد نیازمند تضمین کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، پلاکت ها که عملکرد اولیه آن ها جلوگیری از خونریزی است برای درمان اشکال مختلف تروما و بیماری های خونی حیاتی هستند. از طرف دیگر در حال حاضر این پلاکت ها را فقط می توان از اهدا کننده های خون به دست آورد.

منبع پلاکتی اهدا شده که عمر مفید کوتاهی دارد و باید در دمای اتاق نگهداری شود، اغلب برای نیازهای بالینی کافی نیست. علاوه براین، پلاکت های خون معمولا نیازی به سازش پذیری با سیستم ایمنی بیماران ندارند، اما تکرار اهدای خون پلاکت های ناهمسان می تواند منجر به واکنش ایمنی شود و در نهایت بیماران را به درمان پلاکتی مقاوم کند.

به منظور نشان دادن این محدودیت ها، محققین ژاپنی استراتژی را برای ایجاد عملکردهای پلاکتی از سلول های بنیادی پرتوان القا شده ابداع کرده اند.

در این مطالعه، روش مورد استفاده شامل دستکاری ژنتیکی سلول های بنیادی برای ایجاد رده های نامیرای ثابتی از سلول های تولید کننده پلاکت ها به نام پیش ساز های مگاکاریوسیتی بود.

پیش ساز های مگاکاریوسیتی می توانند کمیت زیادی از پلاکت هایی با قابلیت ایجاد لخته تولید کنند که با پلاکت های اهدا شده مشابه بود. هم چنین این پیش ساز های مگاکاریوسیتی می توانند برای طولانی مدت تکثیر یا فریز شوند.

بنابراین به نظر می رسد این محققین روشی را ایجاد کرده اند که پیش ساز های مگاکاریوسیتی با توان خود- همانندسازی زیاد و به عنوان یک رده سلولی نامیرا تولید کرده و می تواند نهایتا مقادیر بسیار زیادی پلاکت در محیط کشت تولید کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه