تاریخ انتشار: شنبه 24 اسفند 1392
کشف ژن های جدید دخیل در  ایجاد بیماری جنون ادواری

کشف ژن های جدید دخیل در ایجاد بیماری جنون ادواری

محققان آلمانی با همکاری پژوهشگران سوئیسی دو ژن جدید را کشف کرده اند که با شیوع بیماری دو قطبی ارتباط دارند. علاوه بر این ژن ها آن ها توانسته اند نقش سه ژن دیگر را نیز در این بیماری تائید کنند.
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان بر روی تعداد قابل توجهی بیماربه مطالعه پرداخته اند و نتایج تحقیقات آن ها در مجله Nature Communications در حال چاپ است.
حدود یک در صد از افراد در طول دوره های مختلف زندگی خود از اختلال دو قطبی که جنون ادواری نیزگفته می شود، رنج می برند این بیماران متحمل نوساناتی در احساسات خود می شوند. دراوج این نوسانات جنون و افسردگی را با هم تجربه کرده ، نیاز آن ها به خواب کم می شود و شدت افسردگی آن ها تا اندیشیدن به خود کشی نیز پیش می رود. علت بروز این بیمار هنوز کاملا شناخته شده نیست. علاوه بر محرک های فیزیولوژیکی فاکتورهای ژنتیکی نقش به سزایی دارند. به گفته محققان نمی توان گفت یک ژن دارای اثر قابل توجهی در پیشرفت اختلال دو قطبی است وظاهرا ژن های بسیار زیادی در این رابطه وجود دارند که در کنار هم و با همکاری عوامل محیطی به صورت پیچیده ای عمل می کنند. در سال های اخیر جمعی از این محققان به رمز گشایی از چندین ژن مرتبط با اختلال دو قطبی پرداخته اند.  به تازگی این پژوهشگران با دراختیار داشتن تعداد زیادی بیمار (به علت همکاری چندین مرکز بین المللی در این مطالعه)، به اطلاعات تازه ای در مورد این بیماری دست یافته اند. آن ها توانسته اند اطلاع ژنتیکی جدیدی از 2266 بیمار با اختلال جنون ادواری و 5028 فرد به عنوان گروه کنترل به دست آورند. این اطلاعات در کنار اطلاعات قبلی به دست آمده توسط این گروه مورد آنالیز قرار گرفته و در مجموع اطلاعات ژنتیکی 9747 بیمار با اطلاعات 14278 فرد سالم مقایسه شده است. بررسی  اساس ژنتیکی اختلال دو قطبی در این مقیاس بی سابقه است.  به گفته پژوهشگران جستجو برای ژن های دارای نقش در بیماری فوق مانند تلاش برای پیدا کردن سوزن در انبار کاه است زیرا نقش هر یک از ژن ها بسیار اندک است و نمی توان  آن ها را به صورت جداگانه شناسایی کرد. با کمک روش های آنالیز خودکار محققان توانسته اند 2.3 میلیون ناحیه متفاوت را در نمونه های مورد بررسی شناسایی کنند. ارزیابی های بعدی با استفاده از روش های آماری 5 ناحیه خطر را مشخص نموده است که دوناحیه شامل  ژن ADCY2 روی کروموزوم 5 و MIR2113-POU3F2 بر روی کروموزوم 6 طی این مطالعه کشف شده اند. مناطق ANK3، TRANK1 و ODZ4قبلا شناسایی شده بودند. ژن ADCY2 آنزیمی کد می کند که در انتقال پیام ها به سلول های عصبی نقش دارد. مطالعات قبلی نشان داده اند که انتقال پیام در قسمت هایی از مغز این بیماران با اشکال مواجه است.  محققان معتقدند تنها با شناخت پایه های بیولوژیکی این بیماری می توان به روش های درمانی جدید دست یافت.